De aanbesteding van de ‘Regiopa Express’, de treindienst tussen Bad Bentheim en Neuenhaus, is gestart. De dienst rijdt op de spoorlijn van de regionale spoorweg Bentheimer Eisenbahn.
Aanbesteding Bentheimer Eisenbahn van start
De vervoerautoriteit van de Duitse deelstaat Nedersaksen, LNVG (Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen), heeft spoorwegondernemingen uitgenodigd een bod uit te brengen voor het regionale reizigersvervoer tussen Bad Bentheim en Neuenhaus in de periode december 2021 tot december 2036.
Sinds juli 2019 exploiteert de Bentheimer Eisenbahn weer reizigersvervoer. Daarvoor werd een contract gesloten met de vervoerautoriteit, geldig van 1 juli 2019 tot en met 12 december 2021.
Verbinding naar Nederland
Bij de nieuwe aanbesteding wordt overname van de vijf Coradia Lint-41 treinstellen, die momenteel de treindienst verzorgen, verplicht gesteld. Het volume is zo’n 326.000 km per jaar. Ook is er uitdrukkelijk de optie om in de toekomst de treindienst vanuit Neuenhaus via Emmlichheim naar het Nederlandse station Coevorden te verlengen.
Het is al langer bekend dat de regionale autoriteiten in Nedersaksen en de Bentheimer Eisenbahn ambities hebben een directe treinverbinding voor reizigers te krijgen met het Nederlandse Zuidoost-Drenthe. Daarbij is zelfs geopperd dat Emmen eindpunt voor deze treindienst zou moeten worden.
Flexibel
Verder wordt in de aanbesteding voorgeschreven dat in de aangeboden zitplaatscapaciteit in de trein rekening moet worden gehouden met toe- en afname van reizigersaantallen. Ook de inzet van veiligheids- en dienstverlenend personeel moet erop worden afgestemd.
De keuze voor een vervoerder vindt niet alleen plaats op basis van prijs. In aanloop naar de uiteindelijke keuze wordt onderhandeld. In het voorjaar van 2021 zal LNVG een besluit nemen welke spoorwegmaatschappij voor een periode van 15 jaar het reizigersvervoer op deze Duitse regionale spoorlijn zal verzorgen.
Meer artikelen met dit thema
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
De Lijn rijdt nieuwe trams in Antwerpen
30 jan 2023De Vlaamse vervoerder De Lijn is per maandag 30 januari gestart met de exploitatie van negen nieuwe trams,…
Lelylijn opgenomen in transportnetwerk EU
5 dec 2022De Lelylijn is opgenomen in het trans-Europese transportnetwerk TEN-T van de Europese Unie. Europa onderkent…
Twee lessen over veiligheid
29 nov 2022Onlangs was ik met een internationale groep collega-tramexperts te gast bij de gemeente Clichy-sous-Bois, een…
‘Lopen belangrijk voor het openbaar vervoer’
22 nov 2022Hoewel er veel aandacht is voor de veiligheid van voetgangers, is er over de beloopbaarheid van haltes en…
Tribus bouwt verder in Duitsland
9 nov 2022Busombouwer Tribus is in 24 jaar tijd opgeklommen tot een gevestigde naam in het Nederlands kleinschalig…
Reactie toevoegen