Circulair bushokje van rijst in De Bilt
In De Bilt is een bushokje van rijstvlies in gebruik genomen op vrijdag 3 december. Het concept is ontwikkeld door studenten van HAN University of Applied Sciences. Het gebruik van rijstvlies in de productie zorgt voor een CO2-besparing van 80 procent.
Het bushokje staat op de halte Houdringe in De Bilt en werd in gebruik genomen door burgemeester Sjoerd Potters. Hij is enthousiast over het initiatief: “Naast dit circulaire bushokje gaan we ook duurzame lantaarnpalen plaatsen langs een fietspad in onze gemeente. Met dit soort voorbeelden hopen we ondernemers en inwoners te inspireren om een bijdrage te leveren aan een duurzame toekomst."
Duurzaam en circulair
Het gebruik van rijstvlies als basis voor de constructie maakt het bushokje duurzaam en circulair. Het sedumdak van het bushokje zorgt, naast een groene en vriendelijke uitstraling, voor CO2-opname en draagt bij aan de biodiversiteit. Verder is het bushokje voorzien van zonnepanelen, waarmee de verlichting en de apparatuur waarmee de verkeersintensiteit wordt gemeten, van energie worden voorzien. Aan het einde van de levensduur kan het bushokje bovendien volledig worden gedemonteerd, hergebruikt of gerecycled.
Rijstvlies komt vrij als restmateriaal bij de verwerking van rijst voor consumptie. Rijstvlies is de huls rondom een rijstkorrel die wordt verwijderd voordat rijstkorrel voor consumptie in de winkel ligt. Er is voor deze biobased grondstof dus geen aparte landbouwgrond nodig.
Opdrachtgevers voor de ontwikkeling van het circulaire bushokje zijn de bedrijven OFN en Sweco Nederland. Zij daagden studenten van de HAN uit om een bushokje te ontwikkelen dat bijdraagt aan de landelijke doelstellingen om in 2030 maar liefst 50 procent minder primaire grondstoffen (mineralen, metalen en fossiel) te gebruiken. Uiteindelijk moet dat in 2050 leiden tot een volledig circulair Nederland.
Prijswinnend ontwerp
Het ontwerp van het circulaire bushokje won in 2020 de eerste prijs tijdens de Cleantech Battle. In de jaarlijkse Cleantech Battle strijden onderwijsinstellingen uit Oost- en Midden Nederland om de beste duurzame technologische ontwikkeling. De jury roemde het totaalconcept en de brede toepasbaarheid in Nederland: “Een uniek concept ontworpen voor een duurzame, circulaire, milieuvriendelijke (biobased) en multi-inzetbaar bushokje dat goed past in het straatbeeld van de toekomst.”

Burgemeester Sjoerd Potters (De Bilt) neemt het eerste bushokje van rijstvlies in Nederland in ontvangst © Rogier Boogaard
Meer artikelen met dit thema
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep om 11:27 uurBlog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei om 13:26 uurPBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt om 12:04 uurHet aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Deltaplan versterkt ov én woningbouw Noord-Nederland
2 dec 2022Drie ov-maatregelen en overheveling van tienduizenden extra woningen vanuit de Randstad naar Noord-Nederland…
Grote investeringen in bereikbaarheid Zuid-Holland
15 nov 2022Het Rijk, de Metropoolregio Rotterdam/Den Haag, Provincie Zuid-Holland en de gemeentes Den Haag en Rotterdam…
Meer slimme verkeersveiligheids-oplossingen alstublieft
27 sep 2022In Nederland vallen de meeste verkeersdoden en verkeersslachtoffers in de bebouwde kom. Volgens de statistieken…
'Ov-branche kan méér met milieueffecten'
8 sep 2022In het ov draait ‘duurzaamheid’ vooral om de emissie van voertuigen. Maar meer milieueffecten zijn van belang…
Reactie toevoegen