Circulair bushokje van rijst in De Bilt
In De Bilt is een bushokje van rijstvlies in gebruik genomen op vrijdag 3 december. Het concept is ontwikkeld door studenten van HAN University of Applied Sciences. Het gebruik van rijstvlies in de productie zorgt voor een CO2-besparing van 80 procent.
Het bushokje staat op de halte Houdringe in De Bilt en werd in gebruik genomen door burgemeester Sjoerd Potters. Hij is enthousiast over het initiatief: “Naast dit circulaire bushokje gaan we ook duurzame lantaarnpalen plaatsen langs een fietspad in onze gemeente. Met dit soort voorbeelden hopen we ondernemers en inwoners te inspireren om een bijdrage te leveren aan een duurzame toekomst."
Duurzaam en circulair
Het gebruik van rijstvlies als basis voor de constructie maakt het bushokje duurzaam en circulair. Het sedumdak van het bushokje zorgt, naast een groene en vriendelijke uitstraling, voor CO2-opname en draagt bij aan de biodiversiteit. Verder is het bushokje voorzien van zonnepanelen, waarmee de verlichting en de apparatuur waarmee de verkeersintensiteit wordt gemeten, van energie worden voorzien. Aan het einde van de levensduur kan het bushokje bovendien volledig worden gedemonteerd, hergebruikt of gerecycled.
Rijstvlies komt vrij als restmateriaal bij de verwerking van rijst voor consumptie. Rijstvlies is de huls rondom een rijstkorrel die wordt verwijderd voordat rijstkorrel voor consumptie in de winkel ligt. Er is voor deze biobased grondstof dus geen aparte landbouwgrond nodig.
Opdrachtgevers voor de ontwikkeling van het circulaire bushokje zijn de bedrijven OFN en Sweco Nederland. Zij daagden studenten van de HAN uit om een bushokje te ontwikkelen dat bijdraagt aan de landelijke doelstellingen om in 2030 maar liefst 50 procent minder primaire grondstoffen (mineralen, metalen en fossiel) te gebruiken. Uiteindelijk moet dat in 2050 leiden tot een volledig circulair Nederland.
Prijswinnend ontwerp
Het ontwerp van het circulaire bushokje won in 2020 de eerste prijs tijdens de Cleantech Battle. In de jaarlijkse Cleantech Battle strijden onderwijsinstellingen uit Oost- en Midden Nederland om de beste duurzame technologische ontwikkeling. De jury roemde het totaalconcept en de brede toepasbaarheid in Nederland: “Een uniek concept ontworpen voor een duurzame, circulaire, milieuvriendelijke (biobased) en multi-inzetbaar bushokje dat goed past in het straatbeeld van de toekomst.”

Burgemeester Sjoerd Potters (De Bilt) neemt het eerste bushokje van rijstvlies in Nederland in ontvangst © Rogier Boogaard
Meer artikelen met dit thema
Thales implementeert ERTMS Centraal Veiligheidssysteem voor ProRail
17 mei om 15:39 uurProRail heeft Thales de opdracht gegund om haar European Rail Traffic Management System (ERTMS) Central Safety…
Mintgroene lichtlijn bij de halte? Dan staat er een passagier
26 apr om 17:20 uurZekerheid bieden aan reizigers dat de bus stopt bij de halte, ook al is het donker. En tegelijkertijd onnodig…
Stijging grondstofprijzen nekt Maaslijn
22 apr om 10:19 uurDe geplande elektrificatie en de gedeeltelijke spoorverdubbeling van de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen…
Einde dreigt voor spoorbrug Maastricht
28 jan om 10:50 uurAls het aan Rijkswaterstaat en ProRail ligt, wordt de iconische stalen spoorbrug over de Maas in Maastricht…
'Onze energiehuishouding moet slimmer'
25 jan om 14:57 uurDe elektrificatie in zowel het openbaar vervoer als personenvervoer gaat steeds harder, constateren CROW-…
ProRail onderzoekt snellere uitrol ERTMS
20 jan om 12:05 uurProRail gaat elf innovaties testen om ERTMS sneller in te kunnen voeren. Als de testen succesvol blijken, geldt…
Slappe spoorbodem hindert treinuitbreidingen
14 dec 2021Geplande treinuitbreidingen en -versnellingen staan op losse schroeven. Dat komt doordat de baanstabiliteit te…
R-net-samenwerking door tot 2028
7 dec 2021De doorontwikkeling van R-net wordt voortgezet tot en met 2028. Daartoe hebben de opdrachtgevende overheden hun…
Reactie toevoegen