CROW publiceert concessieposter 2023
Het ov-landschap is ook in 2022 weer veranderd en verandert in 2023 verder. Om overzicht te bieden rond lopende concessies, recente gunningen en op te starten aanbestedingen presenteerde het CROW traditiegetrouw zijn jaarlijkse concessieposter.
Op de poster is onder meer te zien dat in 2022 de twee busconcessies van de provincie Friesland zijn samengevoegd tot één nieuwe noodconcessie, die Arriva rijdt. De looptijd is 10 december 2022 tot 14 december 2024. In totaal werden vier noodconcessies gestart of verlengd.
Ook zijn er in 2022 enkele concessies (opnieuw) gegund aan vervoerders: Twente aan Arriva, Zaanstreek-Waterland aan EBS en IJssel-Vecht eveneens aan EBS. Die laatste is ook meteen eind 2022 in uitvoering gegaan. Een deel van de noodconcessie IJssel-Vecht werd afgesplitst in een nieuwe noodconcessie Veluwe-Zuid, waar Hermes tot eind 2024 rijdt.
Daarnaast staan in 2023 acht aanbestedingen op de agenda. Mogelijk worden in 2023 ook enkele noodconcessies gegund. Wat dat betreft wordt het dus een druk jaar ten opzichte van 2022, toen er drie aanbestedingen op de agenda stonden.
Nieuw op de poster is de themakaart over hoogwaardige ov-lijnen (hov-lijnen), als percentage van het totaal aantal lijnen binnen een gebied. Deze themakaart heeft de themakaart buurtbuslijnen van de poster verdreven. Ten slotte zien we ten opzichte van 2022 een lichte stijging in het aandeel zero-emissiebussen. Ook in de enige provincie waar in 2022 nog geen zero emissie vervoer reed, Zeeland, rijdt inmiddels één exemplaar.
U kunt de concessieposter 2023 hier downloaden.
Meer artikelen met dit thema
Opmerkelijke keuzes rond nieuwe Hrn-concessie
8 sep om 12:14 uurDe demissionaire regering heeft op een aantal punten opmerkelijke keuzes gemaakt rond de voorgestelde…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug om 11:16 uurDat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Spoor 25 jaar geleden gedecentraliseerd
2 jun om 11:51 uurHet eerste gedecentraliseerde spoortraject van Nederland bestaat 25 jaar. In 1998 ging Oostnet, de voorganger…
Vervoerders willen meer flexibiliteit in contracten
27 mrt om 12:08 uurCorona zette de wereld op zijn kop en sindsdien is het niet meer rustig geworden. Het zijn uitzonderlijke…
Beleidskeuzes blijven achter bij nieuwe ontwikkelingen
16 mrt om 14:38 uurHet gedrag van opdrachtgevers is sinds…
GroenLinks en PvdA willen gratis ov voor de armen
13 feb om 16:24 uurGroenLinks en PvdA willen dat er experimenten komen waarin de armen gratis mogen reizen met het ov, dit zou dan…
Rechter stelt regionale vervoerders in ongelijk
13 dec 2022De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) heeft het kort geding verloren, dat werd aangespannen tegen…
EBS wordt ‘mobiliteitsmakelaar’ in ZaWa
1 nov 2022Het snelgroeiende ov-bedrijf EBS neemt de rol van mobiliteitsmakelaar aan in de concessie Zaanstreek-Waterland…
inefficiënte versnippering, Nederland op zijn smalst,
Nederland waar iedereen volgens het liberaal principe
een graankorreltje moet kunnen mee pikken.
Ingediend door jan op ma, 30/01/2023 - 13:38
WaRom kunnen kinderen tot 18 jaar met 1 dagkaart niet op alle ov reizen incl ns. Of NS blokkert of de regio blokkert
Ingediend door Marnix Meijer op vr, 02/06/2023 - 13:02
Reactie toevoegen