Dé grote toekomstthema’s volgens Railforum
dossier Innovatie

Dé grote toekomstthema’s volgens Railforum

door in rubriek Railforum
Reacties uitgeschakeld voor Dé grote toekomstthema’s volgens Railforum

Meer kwaliteit voor de reizigers. Meer capaciteit en veiligheid door de invoering van Ertms. En duurzamere infrastructuur en treinen op weg naar een CO2-neutraal spoor. De komende jaren zijn dat dé grote thema’s voor de spoorsector, bleek op de bijeenkomst ‘Bruggen bouwen voor het Spoor van de Toekomst’ van Railforum eind januari.

Nederland is een innovatievolger, net als Ierland, Noorwegen en IJsland, constateerde inleider Paul de Vos, strategisch adviseur milieukwaliteit bij Royal HaskoningDHV. Dat komt doordat Nederland nauwelijks meer spoorindustrie heeft. Innovatieleiders zijn volgens De Vos Duitsland, Finland, Zweden, Denemarken en Zwitserland.

In overleg met de deelnemers aan de bijeenkomst heeft Railforum deze innovatieagenda opgesteld:

Dienstverlening
1. nieuwe concessievormen (invloed van reizigers en personeel, ruimte voor regionale initiatieven)
2. optimale reizigersstromen op knooppunten (kortere looproutes, minder ongemak, reisbegeleiding van klanten).

Veiligheid
3. veiliger railinfra (betere baanafscherming, invoering Ertms, online sensors, veiliger overwegen)
4. veiligheid voorop (veiliger treininterieur bij botsingen).

Capaciteit
5. trein van de toekomst (aantrekkelijker voor reizigers, meer capaciteit, flexibeler indeling)
6. maximale en robuuste benutting (inzet personeel en materieel per corridor, beter samenspel tussen techniek, mens en computer).

Duurzaamheid
7. duurzame railinfra en energiezuinige treinen (CO2-neutraal, lichter, terugwinning remenergie)
8. stations als ‘the place to be’ voor duurzaamheid (flexwerkplekken, station als bestemming).

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook