Nieuwe ov-planner voor apps komt na de zomer
dossier Big data

Nieuwe ov-planner voor apps komt na de zomer

door in rubriek reisinformatie
Reacties uitgeschakeld voor Nieuwe ov-planner voor apps komt na de zomer

Eind augustus moet er een actuele en multimodale ov-routeplanner zijn die aanbieders van app’s kunnen gebruiken voor reisadviezen aan hun klanten. Dat is het doel van het ‘project Multimodale Reisinformatie’ van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) en vijf regio’s: Arnhem-Nijmegen, Groningen-Assen, Maastricht, Noord-Brabant en Twente. Initiatiefnemer is de provincie Noord-Brabant.

De reisplanners van 9292 en NS zijn gebaseerd op de algoritmes van de gebroeders Tulp uit 1991. Die planners hebben allebei beperkingen. De planner van 9292 neemt alle vormen van openbaar vervoer mee in het reisadvies, maar is statisch. Dat wil zeggen dat omleidingen, vertragingen en stremmingen er niet in zijn verwerkt. De planner van NS heeft die verstoringen wel, maar neemt de bus, tram, metro en ferry weer niet mee in het reisadvies. Verder is er de OpenTripPlanner van Go About, een prototype dat NS en TomTom gebruiken voor hun website FileWissel. Die planner is wél multimodaal maar alleen actueel voor auto en trein.

Uit een marktconsultatie van IenM en de vijf regio’s bleek vorig jaar dat er wel twee Nationale Databanken Openbaar Vervoer (9292 en OpenGeo) voor ruwe actuele data in aanbouw zijn, maar dat actuele en multimodale ov-routeplanners voor innovatieve app’s ontbreken. 9292 en NS delen onder maatschappelijke druk weliswaar steeds meer ruwe ov-data, maar stemmen hun planners als ‘unique selling point’ alleen af op eigen klanten.

De ideale ov-routeplanner neemt automatisch verstoringen mee en geeft zo nodig alternatieven. Verder moet de gebruiker een halte, knooppunt of lijn kunnen omzeilen, bijvoorbeeld als er rook hangt in de Schipholtunnel of als Utrecht Centraal plat ligt. Al het voor- en natransport moet erin zitten: auto, (OV-)fiets, elektrische fiets, lopen en taxi. En tot slot moet je voorkeuren kunnen instellen: is er een toilet aan boord, kan er een rolstoel mee?

De nieuwe ov-routeplanner moet een miljoen adviezen per dag kunnen geven. Later moet hij ook zijn te combineren met fiets- en autoplanners. Het streven van IenM en de vijf regio’s is een meer volwassen informatiemarkt waarbij de ov-reizigers meer te kiezen krijgen.

De overheden hebben gekozen voor een pre-commercial procurement. Daarbij investeren en ontwikkelen markt en overheid gezamenlijk. “Die methode is overgewaaid uit de Verenigde Staten”, zegt opdrachtgever Gerbrand Klijn van de provincie Noord-Brabant. “We houden geen aanbesteding, maar gaan vrijer met elkaar om.” IenM betaalt uit het ‘programma Beter Benutten’ maximaal 125.000 euro mee aan een werkende ov-routeplanner.

De deelnemende marktpartijen aan het project zijn de bureaus Goudappel Coffeng en TNO, de softwarebouwers Andes, Bradon, Calendar42, Go About, HP, KinkrSoftware, Logica, Mecatran, OpenTripPlanner en OV info en de twee NDOV’s 9292 en OpenOV/OpenGeo.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook