Arnhem wil dubbelgelede trolleys en gedeeltelijke bovenleiding

Arnhem wil dubbelgelede trolleys en gedeeltelijke bovenleiding

door in rubriek decentraal
Reacties uitgeschakeld voor Arnhem wil dubbelgelede trolleys en gedeeltelijke bovenleiding

Arnhem investeert in de trolleytechniek. De gemeente wil dubbelgelede trolleybussen op de drukste lijnen, een proef met een gedeeltelijke bovenleiding en spitse tramneuzen op de nieuwste trolleys.

Deze ideeën staan in beleidsnota De reiziger centraal waarmee de gemeenteraad maandagavond heeft ingestemd.

“Arnhem kiest voor 15 jaar trolley”, zegt Alex Uil, bestuursadviseur en programmamanager openbaar vervoer van de gemeente. “We hebben veel contacten met andere Europese trolleysteden. Iedereen zegt dat trolley de meest stabiele techniek is. Voor ons geeft de betrouwbaarheid de doorslag, vooral in heuvelachtig terrein als Arnhem-noord. Trolleybussen kennen weinig slijtage en gaan lang mee, waardoor de afschrijving laag is. De omslag naar elektrische bussen op batterijen verwacht ik pas over 15 jaar. De batterijen zijn duur, hun actieradius is klein en hun levensduur beperkt. En waterstof is nog te duur.”

Arnhem denkt aan dubbelgelede trolleybussen van 24 tot 30 meter lengte op de drukke lijnen 5 (Schuytgraaf–Presikhaaf) en 6 (De Laar West–Elsweide/HAN). Op het gecombineerde traject rijden de trolleys nu acht keer per uur.

Uil: “Met dubbelgelede trolleybussen heb je zonder extra voertuigen en zonder extra personeel tegen relatief lage meerkosten toch 30 procent meer capaciteit. Gas- en batterijbussen kunnen niet dubbelgeleed rijden. Dieselbussen wel, maar fossiele brandstoffen zijn uitgesloten in de concessie van de Stadsregio Arnhem Nijmegen.” Hij verwacht dat dubbelgelede trolleybussen door hun attractiewaarde extra reizigers trekken. Ze rijden al in de Zwitserse steden Luzern en Zürich.

Arnhem wil ook een proef met gedeeltelijke bovenleiding voor de verlenging van lijn 2 (Arnhem CS–Hoogkamp) op het traject Hoogkamp–Schaarsbergen IPC van de bovenleidingloze lijn 9, of een verlenging van lijn 2 van Arnhem CS naar Arnhem Zuid. De trolleybus rijdt dan tot maximaal 5 kilometer op batterijen of een brandstofcel, dus zonder bovenleiding. “Met een gedeeltelijke bovenleiding heb je de voordelen van de trolley – geen uitstoot, geluid en trilling – maar niet de kosten van een bovenleiding”, zegt Uil.

De aanleg van een kilometer trolleybovenleiding met onderstations kost ongeveer een miljoen euro: de helft voor materiaal en de helft voor montage. “Met een gedeeltelijke bovenleiding ben je flexibeler in je routes en kun je ook zonder gedoe de bovenleiding van een spoorlijn kruisen.” De gemeente is over een proef in gesprek met vervoerder Hermes. Dit najaar komt er duidelijkheid.

Hermes heeft straks 20 oudere en 20 nieuwe trolleys. Uil: “De basisreizigers hebben we nu wel in de trolley zitten. Om nieuwe reizigers te trekken willen we de nieuwere Hess-trolleys een tramachtige uitstraling geven met een spitsere neus.” Hermes onderzoekt of investeringen in zo’n tramlook de attractiewaarde vergroten.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook