Een nieuw Lent

Een nieuw Lent

door in rubriek stations
Reacties uitgeschakeld voor Een nieuw Lent

Het nieuwe station Nijmegen Lent vervangt de tijdelijke halte die 250 meter noordelijker lag. Sommige dingen zijn verbeterd, andere verslechterd. Volledige informatie blijft een teer punt.

Het nieuwe station in Nijmegen-Noord (Waalsprong) telt twee uitgangen. Uitgang Noord leidt naar een scholengemeenschap en de groene nieuwbouwwijk Oosterhout anderhalve kilometer verder. En uitgang Zuid voert naar de compacte nieuwbouwwijk Lent, en het oude dorp Lent 200 meter verder. Links en rechts van het station liggen terreinen braak. Op een ervan moet een hoog Van der Valk-hotel verrijzen. En op loopafstand is het tweede stadshart van Nijmegen gepland.

Omdat het nieuwe station voorlopig nog in niemandsland staat, is gekozen voor ‘een landmark met hoogwaardige materialisatie en detaillering’, aldus Spoorbouwmeester Koen van Velsen. Simpel gezegd zijn het twee betonnen perrons langs het spoortalud met aan elke kant een half-ovale luifel, een glazen toren en een stationsklok. Het voorplein is een ‘hof met fruitbomen’. Het typeert Lent: een gebied tussen tuinbouw, nieuwbouw en hoogbouw in.

“Op het beste balkon van de wijk, met een lift en een luifel, vangt ze de glinstering van de rivier”, schreef stadsdichter Marijke Hanegraaf ter ere van de opening. De Waal anderhalve kilometer verder zie je alleen bij extreem hoog water.

Het nieuwe station is in gebruik sinds juli 2013, maar de oplevering is pas deze maand. Dat merk je als reiziger, het is nog niet af.

Fietsbrug
Laten we beginnen met de dingen die zijn verbeterd: de Kiss + Ride (vier parkeerplekken voor halen en brengen, twee voor taxi’s en twee voor gehandicapten), het voorplein (een ontwerp van Movares), liften naar de perrons en beschutting (vroeger één piepkleine abri per perron). Maar vooral de uitstekende bereikbaarheid per fiets vanuit alle windrichtingen. Er is een fietsbrug naar Oosterhout, een noodbrug naar Lent (dat wordt een tunneltje) en fietspaden over de drie Waalbruggen naar Nijmegen.

Er zijn ook dingen verslechterd. Het aantal P+R-plekken daalde van 114 naar 30, je kunt geen OV-fietsen meer huren, NS heeft de omgevingsplattegrond niet teruggehangen en de bushalte naast het station is vervallen. Bushalte Laauwikstraat 300 meter verderop is nu omgedoopt tot bushalte Station Nijmegen Lent. Het enige voordeel is dat daar nu meer buslijnen stoppen. Maar geen bordjes hoe je moet lopen. De busreiziger mag de ingang naar het station zelf zoeken. Waarom is er eigenlijk geen halte voor de kruisende buslijnen 14 en 331 ónder het spoor, met trappen naar de perrons?

Treinaanwijzers
Beneden in het station hangt een gele vertrekstaat die geldig is tot 14 december 2013. Dat is dus nog de oude dienstregeling. Zo kun je je trein net missen, want sommige vertrektijden zijn inmiddels een minuut vervroegd. Beneden staat één monitor met actuele vertrektijden bij uitgang Zuid, en één nieuwe bij uitgang Noord (die het half mei niet deed). Op de perrons is geen actuele reisinformatie te bekennen. Gaat ProRail nog treinaanwijzers ophangen boven de perrons? “Er komt niet meer info dan er is”, antwoordt ProRail Publieksinformatie. “Per perron gaat het maar één richting op. En alle treinen stoppen conform dienstregeling.”

Was dat maar waar. Zo heeft de Intercity Zwolle–Roosendaal station Nijmegen Lent vorig jaar maar liefst 400 keer overgeslagen. Treinen hebben verschillende bestemmingen of eindpunten. Als je op het perron staat te wachten, dan wil je als reiziger toch graag weten welke trein als eerste moet binnenkomen? Is dat een Sprinter of Intercity, waar gaat die trein heen, heeft hij vertraging, rijdt hij wel? Dat zijn toch geen rare vragen? Wat verwacht ProRail nou? Dat je 50 treden afloopt om beneden op die monitor te kijken?

Een overzichtskaart van de omgeving is volgens ProRail een zaak voor de gemeente. Ook een raar antwoord, want de vroegere plattegrond kwam van NS. En de OV-fietsen keren ook niet terug. Die mogen de reizigers voortaan op station Nijmegen halen.

Nijmegen Lent is van een halte een station geworden, dat een klein jaar na dato nog lang niet compleet is.

Marc Maartens

Over Marc

Marc Maartens is adviseur-publicist op het vlak van verkeer en vervoer. Hij geeft adviezen, leidt bijeenkomsten, verzorgt colleges, draait mee in projecten en schrijft vakartikelen.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook