Druk om vrijgeven spoordata neemt toe
dossier Big data

Druk om vrijgeven spoordata neemt toe

door in rubriek reisinformatie
Reacties uitgeschakeld voor Druk om vrijgeven spoordata neemt toe

Steeds meer politieke partijen willen dat NS en ProRail over de brug komen met punctualiteitscijfers per lijn. De ChristenUnie heeft er nu vragen over gesteld en ook andere partijen eisen opheldering van NS.

Concrete aanleiding was een uitspraak van de Raad van State. RTL Nieuws had bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu de punctualiteitscijfers opgevraagd, maar dat oordeelde dat het vrijgeven van die data een zaak van ProRail zelf was. De Raad van State ging gisteren in die redenering mee.

ProRail wil die gegevens niet geven, omdat NS dat verbiedt. De ChristenUnie wil nu dat de staatssecretaris ProRail dwingt die gegevens alsnog openbaar te maken. Ook partijen als PvdA, D66 en het CDA willen het vrijgeven van alle punctualiteitscijfers. “Pas dan krijgen we inzicht op welke lijn het nu eigenlijk mis gaat en wat we daar eventueel aan kunnen doen. Ligt het aan de infrastructuur misschien? Dan kan er wellicht geld bij. Dat lijkt me ook alleen maar in belang van NS en ProRail”, zegt Tweede Kamerlid Sander de Rouwe (CDA), die het dwarsliggen van NS een ProRail ‘een achterhoedegevecht’ noemt.

De politieke partijen willen dat de staatssecretaris harde eisen gaat stellen bij NS als het gaat om het vrijgeven van punctualiteitscijfers. In de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet die de staat onderhands volgend jaar aan NS wil gunnen, wordt nu nog slechts gesproken over ‘gedifferentieerde indicatoren’.

Op dit moment geven vrijwel alle vervoerders hun data real time vrij, behalve bij het spoor. Mochten deze en andere data vrij beschikbaar komen, dan zijn de mogelijkheden eindeloos, stelden Niels van Oort, Ties Brands en Erik de Romph eerder in OV-Magazine.

 

Vincent Wever

Over Vincent

Vincent Wever (hoofdredacteur OV-Magazine tussen jan. 2017 en juli 2018) is adviseur en publicist op het gebied van duurzame mobiliteit.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook