Studie naar accutrein Arnhem-Tiel
dossier ZE2025

Studie naar accutrein Arnhem-Tiel

door in rubriek regionaal spoor
Reacties uitgeschakeld voor Studie naar accutrein Arnhem-Tiel

De stadsregio Arnhem-Nijmegen sluit aan bij een pilot in Groot-Brittannië naar de inzet van accutreinen op gedeeltelijk geëlektrificeerde lijnen. Rond Derby moet dit najaar de eerste accutrein gaan rijden.

In Gelderland wordt dat project met belangstelling gevolgd. De aanleiding was volgens projectleider Martijn van Os drieledig. Ten eerste was er al het bestaande subsidieprogramma van het Rijk in samenwerking met de decentrale overheden voor verduurzaming van de  diesellijnen. “Daarbij wordt vooral gekeken naar volledige elektrificatie of de inzet van treinen op LNG“, aldus Van Os, “Maar dat kan in sommige gevallen gewoon niet uit.” Naar hybride vormen werd echter nog  geen studie gedaan.

Groot-Brittannië is al veel verder met dit vraagstuk, volgens Van Os. Daar wordt veel meer met dieseltreinen onder de draad gereden, aangezien veel nevenlijnen niet zijn geëlektrificeerd. De onderzoeksfase is daar al grotendeels achter de rug; in dit najaar moet de eerste omgebouwde Class 379 van Bombardier, een accutrein, bij Derby de fabriek uitrollen en rond die plaats als proefopstelling gaan rijden. De resultaten worden gedeeld, onder meer met de stadsregio.

Volgens Van Os zijn er verregaande gesprekken met een universiteit – welke, houdt hij nog even voor zich –  om met die resultaten aan de slag te gaan. In het kader van het Europese Sintropher-programma, eigenlijk bedoeld voor een studie naar de reactivering van de lijn Nijmegen-Kleef, kreeg de regio 1,4 miljoen euro. Ongeveer een ton zal worden gebruikt om de resultaten uit Groot-Brittannië te bestuderen.

De veronderstelling is dat accutreinen een interessante optie zijn, maar veel zaken zijn nog onzeker. Of een pilot in Nederland haalbaar is, hangt af van veel factoren, zoals de levensduur van de batterijen – “hoewel die snel verbetert” – en de terugverdientijd van de investering.

Van Os: “In plaats van volledige elektrificatie, wat al snel te duur is voor dunne lijnen, kan je denken aan een gedeeltelijke elektrificatie. Dan kan een trein van Arnhem naar Winterswijk tot Doetinchem onder de draad rijden en daarna verder op accu’s.”

Ook wordt er nog gekeken naar supercaps, kleine batterijen met een hoge energiedichtheid die een deel van de energie leveren. Een trein blijft dan weliswaar op diesel rijden, maar heeft dan minder fossiele brandstof nodig. Begin volgend jaar worden de eerste resultaten verwacht.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook