De grootste regionale aanbesteding met een waarde van meer dan 1 miljard is op handen, maar deze komt nog te vroeg om alle partijen gelijke kansen te bieden. NS heeft duidelijk een voorsprong in Limburg.
ACM kijkt graag mee bij aanbesteding Limburg
Directeur Johan Ketelaar van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) was er klip en klaar over tijdens de Dag van de Rail: in Limburg is geen sprake van een gelijk speelveld bij de aanbesteding van al het regionale openbaar vervoer voor de komende 15 jaar. Dat geldt overigens voor alle regionale aanbestedingen, vult woordvoerder Tim Rosendahl aan. Vorig jaar maakte de ACM een quickscan over het personenvervoer per spoor. Toen al was de conclusie dat NS een duidelijke voorsprong had.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft maatregelen in voorbereiding om het speelveld recht te trekken, maar die zullen te laat komen voor de concessie in Limburg, die zal ingaan in 2016. Kamerlid Sander de Rouwe (CDA) diende samen met Stientje van Veldhoven (D66) een motie in waarin hij om opheldering vraagt over een gelijk speelveld in Limburg. Dat lijkt wat dubbelop, maar dat is het niet, aldus De Rouwe. "Waar we naartoe willen, is dat de ACM vooruitlopend op de extra maatregelen alvast in Limburg meekijkt naar hoe het spel zo eerlijk mogelijk gespeeld kan worden."
ACM neemt dat aanbod alvast graag aan en laat weten open te staan voor het aanbod van Limburg om mee te kijken over de schouder van de provincie. NS zal in ieder geval onder de vlag van dochter Abellio gaan bieden op de lijnen Roermond−Maastricht Randwyck en Heerlen–Sittard.
Gedeputeerde Patrick van der Broeck liet op de Dag van de Rail al weten het liefst zoveel mogelijk aanbiedingen, dus ook die van NS, tegemoet te zien. "Al zijn het Chinezen, ze zijn welkom", zei hij. De motie van De Rouwe wordt naar alle waarschijnlijkheid morgen in de Kamer in stemming gebracht.
Meer artikelen met dit thema
Tweede Kamer wil dat provincies en gemeenten zelf ov-bedrijven oprichten
14 mrt om 12:18 uurEen meerderheid van de Tweede Kamer wil dat provincies en gemeenten zelf ov-bedrijven kunnen oprichten, zodat…
In 2023 ruim 15 procent meer ingecheckt in het openbaar vervoer
26 feb om 10:22 uurIn 2023 werd er 1,1 miljard keer ingecheckt in het openbaar vervoer: 15,5 procent vaker dan in 2022. Het aantal…
Ook in 2024 gratis ov-kaartjes voor Amsterdamse minima
20 feb om 14:22 uurDe Vervoerregio Amsterdam wil het initiatief met gratis anderhalfuurs-kaartjes voor minimagezinnen in de regio…
Een kijkje in de keuken bij … VDL Bus & Coach
15 feb om 16:36 uurAls salesmanager openbaar vervoer bij VDL Bus & Coach is Sjef Maas verantwoordelijk voor de verkoop van…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Balanceren tussen sociale en technische bereikbaarheid
9 okt 2023De rol van traditioneel ov in Nederland (per bus, trein, tram en metro) verandert. Recente projecten en…
Geen geïnteresseerden in busconcessie Zeeland
5 okt 2023In december 2024 loopt de huidige busconcessie van Connexxion in Zeeland af. Dat betekent dat vervoerders zich…
Opmerkelijke keuzes rond nieuwe Hrn-concessie
8 sep 2023De demissionaire regering heeft op een aantal punten opmerkelijke keuzes gemaakt rond de voorgestelde…
Reactie toevoegen