Nieuwe Reisbonuskaart naast OV-chipkaart
dossier Innovatie

Nieuwe Reisbonuskaart naast OV-chipkaart

door in rubriek tarieven
Reacties uitgeschakeld voor Nieuwe Reisbonuskaart naast OV-chipkaart

Vervoerbedrijven in Zuidwest-Nederland lanceren begin 2015 zo goed als zeker de ‘Reisbonuskaart’. Mensen die in een maand veel reizen met die nieuwe kaart, krijgen 10 tot 15 procent korting.

De Reisbonuskaart wordt dé kaart voor ‘reizen op rekening’ met bus, tram, metro en RandstadRail bij alle stads- en streekvervoerders. De aanschaf van de aparte kaart kost 4 euro. Hij komt op de markt naast de bestaande OV-chipkaart voor ‘reizen op saldo’. Senior verkoopmanager Henk P. Scheffers van de Haagse vervoerder HTM en hoofd verkoop, marketing & reizigers Joep ten Brink hebben dat bekend gemaakt aan OV-Magazine.

Ten Brink is voorzitter van de werkgroep NOIR (Nieuwe Oplossingen Interoperabel Reizen) van het NOVB (Nationaal Openbaar-Vervoerberaad). Aanleiding voor de Reisbonuskaart is dat reizigers soms meer dan één abonnement nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze concessiegrenzen oversteken. Ook zijn reizigers soms een stuk duurder uit omdat hun vervoerder geen zone-abonnementen meer hanteert, zoals Arriva in de concessie Zuid-Holland Noord.

“Aanvankelijk dachten we aan saldobundels met korting, zoals voor telefoonabonnementen”, vertelt Ten Brink. “We hebben toch gekozen voor een bonus. Bij een bundel wil je erbinnen blijven, een bonus wil je binnenhalen.” Scheffers: “Reizigers willen gemak, inzicht en controle. De nieuwe Reisbonuskaart beloont hen als ze veel reizen.”

Stap één van de invoering is marktonderzoek door I&O Research. Dat bureau onderzoekt deze zomer welke reizigers tot de doelgroep behoren en wat ze acceptabele maandbedragen en aantrekkelijke bonussen vinden. Houders van een Reisbonuskaart betalen elke maand een vast bedrag. Bijvoorbeeld 75 euro. Als ze dat die maand opmaken, krijgen ze een bonus van 10 euro. “En daarmee reis je dus gratis”, legt Ten Brink uit. Als ze hun maandbedrag niet opmaken, dan raken ze het restant niet kwijt. Dat schuift door naar de volgende maand. Ze krijgen dan géén bonus. Een niet opgemaakte bonus vervalt wél aan het eind van elke maand.

Na het opmaken van het maandbedrag en de eventuele bonus, werkt de Reisbonuskaart als reizen op rekening: alle extra kilometers betaal je achteraf per automatische incasso. De houders sluiten een jaarcontract. Ze kunnen hun maandbedrag ook een of meer maanden uitzetten, bijvoorbeeld in de zomervakantie. Reizigers die niet zo vaak reizen, kunnen ervoor kiezen om helemaal geen vast maandbedrag op hun Reisbonuskaart te zetten, maar hem alleen gebruiken om de reizen achteraf te betalen.

Op de Reisbonuskaart komen geen naam en foto. Zolang hij niet is geblokkeerd, kan iedereen er in Nederland mee reizen. Reizen op saldo en reizen op rekening kunnen niet samen op één OV-chipkaart, vandaar de aparte kaart. Elke vervoerder betaalt mee aan de bonus naar rato van het aantal kilometers dat de kaarthouder die maand bij hem heeft afgelegd. In september bespreekt het NOVB de Reisbonuskaart. Vervoerders en ov-autoriteiten kunnen dan groen licht geven voor een proef.

HTM coördineert de proef in de Zuidvleugel van de Randstad plus de provincie Zeeland. Het is de bedoeling dat alle vervoerders in Zuidwest-Nederland meedoen: Arriva, Connexxion, HTM, HTMbuzz, RET en Veolia. En als de proef slaagt ook alle andere vervoerders in de rest van Nederland. Het OV-chipkaartconsortium Trans Link Systems verwerkt vanaf 1 oktober alle transacties van reizen op rekening, waarbij de nieuwe Reisbonuskaart kan aansluiten. Tot 1 oktober doet NS dat nog. De Landelijke ProductRegisseur (LPR) van de vervoerders gaat de afspraken rond de Reisbonuskaart bewaken.

Bij de Rotterdamse vervoerder RET loopt nu de ABC-proef: achteraf betalen voor consumenten. Die OV-chipkaart voor reizen op rekening geldt alleen bij de RET. De Bonusreiskaart werkt bij alle vervoerders. Met de Reisbonuskaart kun je wel in- en uitchecken bij NS, maar in NS-treinen afgelegde kilometers tellen niet mee om de bonus te verdienen. NS gaat nu niet meebetalen aan de bonus, omdat een bonus niet past bij de kilometertarieven van de trein. Dat kilometertarief wordt lager naarmate de reisafstand langer wordt.

Marc Maartens

Over Marc

Marc Maartens is adviseur-publicist op het vlak van verkeer en vervoer. Hij geeft adviezen, leidt bijeenkomsten, verzorgt colleges, draait mee in projecten en schrijft vakartikelen.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook