Reportage: Delft gaat ondergronds

Reportage: Delft gaat ondergronds

door in rubriek stations
Reacties uitgeschakeld voor Reportage: Delft gaat ondergronds

Onder het oude spoorviaduct dat dwars door Delft loopt, ligt op 10 meter diepte het spoor van een gloednieuwe tunnel. Volgend voorjaar vertrekken de eerste treinen op het drukste traject van Nederland vanuit het nieuwe ondergrondse station.

Een groen stalen luik is half geopend en biedt vanuit de diepte uitzicht op een wolkeloze lucht. Technici testen de installatie waarmee deze nooduitgang automatisch opengaat als er calamiteiten in de spoortunnel zijn. Een trap naar de nooduitgang ontbreekt nog.

In de spoortunnel bij station Delft zijn bouwvakkers druk bezig met de afbouwfase. In september, als het testen begint, moet het ondergrondse station klaar zijn. In 2015 zullen de eerste treinen over een lengte van 2,3 kilometer ondergronds gaan. Bouwmanager Rob de Weijze van ProRail gaat voor over het perron door de oostelijke tunnelbuis. Waar het 340 meter lange perron ophoudt, is in de middenwand die beide buizen van elkaar scheidt de techniek gebouwd. Deuren geven toegang tot ruimtes met allerlei technische installaties en beveiligingssystemen. Om de paar honderd meter zijn vluchtroutes. “De Europese veiligheidseisen zijn heel streng”, zegt De Weijze, “veel strenger dan in de periode dat ik aan de Schipholtunnel werkte.”

De oostelijke tunnelbuis en het perron zijn bijna klaar. De

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook