‘Vernieuw wijze van aanbesteden’

‘Vernieuw wijze van aanbesteden’

door Derck Buitendijk in rubriek decentraal
1 reactie

De aanbestedingen van het regionaal ov hebben veel goeds gebracht, maar van innovatie is alleen sprake tijdens de biedingsfase. Dat kan zo niet langer, schrijft Derck Buitendijk.

Het regionaal openbaar vervoer in Nederland is grosso modo van hoge kwaliteit en kan de vergelijking met het buitenland goed doorstaan. De aanbestedingen in het ov, vanaf de invoering van de Wet personenvervoer 2000, hebben de sector en de reizigers veel goeds gebracht. Het regionaal ov is efficiënter, de kwaliteit is verhoogd en de aanbestedende overheden hebben meer waar voor hun geld gekregen. Maar door de aanhoudende druk op de prijs hebben de vervoerbedrijven moeten bezuinigen op creativiteit en verbetering van de dienstverlening.

Door de wijze van aanbesteding is de focus steeds meer op kostenminimalisatie komen te liggen in plaats van (gezamenlijke) waardecreatie. De marges zijn klein geworden, het vet is van de botten. Vernieuwing is daardoor onvermijdelijk. De meeste regio’s hebben inmiddels tweemaal een aanbesteding doorlopen en bereiden zich voor op een derde ronde. Het ideale moment dus om na te denken over vernieuwing van aanbestedingen.

Klantgerichter
Het openbaar vervoer moet nieuwe wegen inslaan om de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen en innovatie te stimuleren. Het bestaande openbaar vervoer, hoe goed

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook