HSA wilde vooral zoveel mogelijk verdienen
dossier Fyra

HSA wilde vooral zoveel mogelijk verdienen

door in rubriek hoge snelheid
Reacties uitgeschakeld voor HSA wilde vooral zoveel mogelijk verdienen

NS-dochter HSA wilde zoveel mogelijk geld verdienen aan de HSL, in plaats van zoveel mogelijk reizigers vervoeren. Dat zei oud-HSA-directeur Nol Döbken vandaag voor de parlementaire enquêtecommissie Fyra.

Naast Döbken verhoorde de commissie ook nog Tony Smulders, van 1999 tot 2005 senior inkoper rollend materieel bij NS. Ook kwam Wim Korf, directeur van het projectteam HSL-Zuid van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, terug om een eerdere verklaring die hij woensdag tijdens zijn verhoor had gedaan te herroepen en nog het een en ander te verduidelijken.

Döbken wond er geen doekjes om: de missie van HSA in januari 2002 was omzetmaximalisatie, niet het vervoeren van zoveel mogelijk reizigers. “We zorgden er met yield management voor dat er in de spits geen tweede trein bij hoefde, door heel hoge prijzen te vragen.” De kiem voor dat denken lag volgens hem bij de staat die een zo hoog mogelijk bedrag in de aanbesteding wilde terugzien. Döbken:  “In het bod is niet nagestreefd om niet zoveel mogelijk mensen te laten profiteren van de HSL-Zuid.”

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook