Go About: Booking.com van de mobiliteit

Go About: Booking.com van de mobiliteit

door in rubriek reisinformatie
Reacties uitgeschakeld voor Go About: Booking.com van de mobiliteit

Jacco Lammers heeft forse ambities met zijn reisplanner Go About. “Zoals je naar Booking.com gaat voor een accommodatie, ga je naar Go About voor een reis.”

Bink 36 is een van die bedrijfsgebouwen in Nederland waar je een kijkje in de nieuwe economie krijgt. Ruim 300 kleine ondernemingen in een voormalig KPN-kantoor in Den Haag. Variërend van sportschool tot kunstondernemer. Hier geen pakken en dassen of representatieve receptionistes, wel een pingpongtafel en voetbalspel.

Een perfecte locatie voor de jonge honden van Go About, die met hun persoonlijke reisplanner de mobiliteitswereld willen veroveren. Directeur-eigenaar Jacco Lammers (34) ontvangt in T-shirt en korte broek. Zijn Cube-racefiets, waarop hij zojuist is komen aanrijden vanuit woonplaats Rotterdam, leunt tegen de wand. Voor de ingang van de ruimte waar de vijf medewerkers van Go About werken, staat een eerste model van de C,mm,n, een van de eerdere projecten waarbij Lammers betrokken was. C,mm,n bracht hem in aanraking met de wondere wereld van de mobiliteit.

“Ruim de helft van de auto’s wordt gekocht door de professionele markt. Toch worden auto’s ontworpen voor de individuele koper. Met C,mm,n hebben we een auto ontworpen die geheel aan de wensen van de professionele markt voldeed. Zuinig, weinig onderhoud en hoge restwaarde. Na drie jaar kan de hele buitenkant eraf die vervolgens biologisch wordt afgebroken. 25 procent goedkoper dan een gewone auto. Maar ja, echt een auto produceren vereist enorme investeringen.”

Mobiliteitsvisie
“C,mm,n was meer een mobiliteitsvisie dan een autovisie. Go About gaat ook over mobiliteit en niet alleen over openbaar vervoer. Wij bieden reizigers die van A naar B willen inzicht in alle mogelijke vervoeralternatieven, van fiets tot huurauto. Actueel, dus met vertragingen van bus en trein. 9292 doet dat ook, maar wij waren eerder. Bovendien geven we ook adviezen over files en waar je auto’s en fietsen kunt huren of lenen en taxi’s kunt boeken.”

Schijf van vijf
“Go About begon in 2009 als Outlook-plugin. Als je een afspraak maakte in je Outlook-agenda, kreeg je gelijk je reisadvies erbij. Het werkte super, ik mis het nog steeds. Maar we kregen het niet verkocht. Met zo’n plug-in kom je niet langs de IT-afdeling van grote bedrijven, die zijn daar als de dood voor. Wel heel leerzaam. Je ontdekt dat mobiliteitsbeleid in ondernemingen een schijf-van-vijf is. Voor elk voorstel dat je op dat terrein doet, moet je langs de IT-afdeling, financiën, HRM, faciliteiten en de ondernemingsraad. Elke partij heeft zijn eigen wensen en bij elk bedrijf zijn die weer anders. Daarom duurt het zo lang voordat mobiliteitsbeleid bij bedrijven verandert.”

Filewissel
“In 2012 vroeg NS ons om voor het project Filewissel een vergelijker van auto en openbaar vervoer te maken, met actuele treintijden én met de fiets. Die open data kwamen toen net beschikbaar, dankzij mensen als Stefan de Konink, die zich daar sterk voor maken. Stefan is mijn held. Na driekwart jaar gingen we live. Maar door berichten in de Telegraaf en op het ANP hadden we in het eerste uur al tien keer meer bezoekers dan we voor de hele dag hadden verwacht. De site crashte direct. Toen hebben we de boel razendsnel naar Duitsland verplaatst. Een cowboy-actie.”

Licentie
“De reisplanner is van ons, die leveren we in licentie aan bedrijven die daar dan zelf een briljante app of een andere toepassing op kunnen bouwen. Zoals filewissel van NS. Maar ook Veolia en Arriva gebruiken onze planner. Tot maximaal 3000 bezoekers per maand is Go About gratis. Als je daarboven komt of je wilt ook service en onderhoud, dan neem je een betaalde licentie. Daarnaast hebben we onze eigen site Go About, waar iedere particulier terecht kan voor gratis, gepersonaliseerd reisadvies. We maken zelf geen apps. Misschien in de toekomst. We willen nu eerst onze reisplanner perfect krijgen. Laat de bedrijven maar bedenken hoe ze die informatie het beste bij hun klanten kunnen brengen.”

‘Ov-bedrijven zien reisinformatie te veel als kostenpost. De reizigers komen wel. Niet dus’

Doorontwikkeling
“We zijn geen beginners meer. We ondernemen sinds 2004. Eerst als websitebouwer, maar nu is Go About onze corebusiness. Al onze winst gaat in de doorontwikkeling van ons product. Enerzijds doen we dat via inkomsten uit onze eigen site, maar ook via opdrachten van klanten en via subsidies. Zij bouwen de toepassing die ze aan hun klanten willen bieden, wij leveren wat daaronder zit: de gegevens waarop de app draait. Zo’n app hoeft helemaal geen reisplanner te zijn, kijk maar naar ikbenhopper.nl.”

Dramatisch
“Go About is nog lang niet af. De actuele reisinformatie voor auto en openbaar vervoer zit er nu in, maar de informatievoorziening over werkzaamheden en omleidingen is nog dramatisch. Ook gegevens over parkeren en huurfietsen kunnen beter. En nog niet alle taxibedrijven zitten erin. We werken aan de overzichtelijkheid. Tenzij je persoonlijke voorkeuren aangeeft, komen er nu erg veel alternatieven uitrollen. Te veel. Er zijn nu eenmaal veel mogelijkheden om van A naar B te gaan. En we geven nu globale informatie over de prijzen van de verschillende reisalternatieven, maar dat moet beter. Prijs is tenslotte een belangrijk keuzefactor. Alleen zijn er nog geen goede open data over prijzen.”

Booking.com
“Onze ambitie is om de Booking.com van de mobiliteit te worden. Als je een reis wilt maken, kijk je bij ons welke mogelijkheden er zijn. Die informatie is gratis. Vervolgens klik je op het beste alternatief en dan kom je uit bij de vervoerder, of de aanbieder van huurfiets of deelauto. Wij verdienen een klein bedrag aan die klik, of aan die reservering. En de partij die daarvoor een contract met ons sluit, heeft er een klant bij. Nu doen we dat nog heel beperkt. Bij sommige aanbieders van huurfietsen en parkeren op Schiphol, maar dat wordt veel uitgebreider. Daarover voeren we gesprekken met aanbieders. Zij hebben de vervoercapaciteit, wij brengen de klanten aan.”

‘Prijs is een belangrijke keuzefactor. Alleen zijn er nog geen goede open data over prijzen’

Yield management
“Ov-bedrijven zien reisinformatie te veel als kostenpost. De reizigers komen wel. Niet dus. De parkeerbedrijven dachten vroeger ook dat de auto’s vanzelf kwamen, maar die beseffen dat het niet meer zo werkt. Je moet klanten naar je toe halen. Ons model draait om yield management. Hoe krijgt de aanbieder zijn vervoermiddel, of dat nu een auto is of een trein, vol? Hoe zet je de latente reisvraag om in een klant? Door hem op het juiste moment een scherpe aanbieding te doen als je auto’s, fietsen of zitplaatsen beschikbaar hebt. Die benadering komt uit de vliegtuigwereld, maar wordt in de rest van de mobiliteitswereld amper gebruikt. Taxibedrijven zijn er het verst mee. Die begrijpen dat als je een klant naar Schiphol rijdt, je maar weinig hoeft te vragen aan de klant die je op de terugweg kunt meenemen. Leeg terugrijden is altijd duurder.”

Naamsbekendheid
“Er is nog weinig aanbod op dat terrein. Er zijn wel wat initiatieven voor de lange reizen, per auto, vliegtuig of trein, maar die zijn volgens mij kansloos, want uiteindelijk moet je toch weer lokaal verder. En dan moet je opnieuw gaan zoeken. Wij kunnen inzicht in de hele reis bieden. Maar dan moet iedereen onze naam kennen. We moeten die marktpositie veroveren. Zoals je naar Booking.com gaat voor een accommodatie, ga je naar Go About voor een reis. We werken aan grotere naamsbekendheid. Daarvoor zijn we nu bezig met een investeerder. Een financiële investeerder, geen partij uit de sector. Want als je NS als aandeelhouder hebt, wil Arriva niet met je in zee, of andersom.”

Advertenties
“We kunnen ook verdienen met advertenties op maat. Zoals je bij Google aanbiedingen krijgt die zijn afgestemd op je zoekgedrag, krijg je dan bij ons advertenties die zijn afgestemd op waar je bent, en wanneer en met welk vervoermiddel. Dat kan een heel goed business model zijn. Maar nogmaals, dan moet de consument je eerst weten te vinden.”

Internationaal
“Als dit in Nederland werkt, kan het ook in het buitenland. We hebben al een planner gemaakt voor Helsinki. Het model is internationaal goed schaalbaar, alleen niet zo makkelijk als bijvoorbeeld Uber. Je bent afhankelijk van de data die je kunt krijgen. Niet alle partijen willen die afstaan. DB, dat in Duitsland een vergelijkbaar product heeft, en SNCF zitten bovenop hun gegevens. Maar die kunnen ze niet voor zichzelf houden. Dienstregelingen zijn openbaar en via reizende klanten en mobieltjes kun je de vertragingen bijhouden.”

9292
“Wij zien 9292 niet als concurrent. 9292 is gericht op het openbaar vervoer, is in eerste plaats een soort serviceprovider. Maar wel één die de ov-bedrijven ruim vijf miljoen per jaar kost. Ov-bedrijven hoeven ons helemaal niets te gunnen, ze moeten alleen even goed rekenen.”

Flexreizigers
“In de spits, op de dikke lijnen, het reguliere woon-werkverkeer, hebben wij weinig meerwaarde, tenzij er verstoringen zijn. Maar bij die groeiende groep reizigers die niet in de spits hoeft te reizen, de zzp’ers, de kenniswerkers, valt veel te winnen. Die stappen vaak nog standaard in de eigen auto of leasebak, terwijl dat lang niet altijd de beste oplossing is. De groep mensen die flexibel met mobiliteit omgaat, groeit. Ik zie het aan mijn eigen vader, die bij Vodafone werkte. Vodafone bouwde een nieuw hoofdkantoor op een station en gooide de leaseauto’s eruit. 85 procent van de medewerkers ruilde de leaseauto in en nam een ov-kaart. Zeventig procent van de mensen stapt wel eens in het openbaar vervoer. Dat geeft mij veel hoop. Die mensen hoef je dus niet meer over de drempel te trekken. Je moet ze alleen wat vaker voor je laten kiezen.”

LAMP
“In de regio Rotterdam-Den Haag hopen we binnenkort de eerste reuzentablet te introduceren (Last Mile Planner, waarmee Go About de prijs voor Slim OV-idee won). We zijn nu bezig met een offerte voor de hardware. Die tablet is eigenlijk niets anders dan een van de vele voorkanten van Go About.”

Freak
“Ik merk dat de ov-wereld een klein wereldje is. Je komt vaak dezelfde mensen tegen. Ik ben geen ov-freak, maar ik heb respect gekregen voor de complexiteit van de sector. Zo makkelijk is het niet om alles op tijd te laten rijden. Maar er is wel een erg grote nadruk op ‘assets’. Logisch, het is een kapitaalintensieve sector. Het gaat om grote investeringen voor de lange termijn. Maar ik denk dat er juist veel winst is te behalen aan de zachte kant, marketing, software. Voor de prijs van een bus kun je oplossingen bedenken waarmee je meer reizigers binnenhaalt dan je met die ene bus ooit kunt vervoeren.”

Industrieel ontwerper
Jacco Lammers (34) studeerde industrieel ontwerpen aan de TU Delft. Hij richtte al tijdens zijn studietijd (in 2004) samen met Maarten ten Brinke Sundayafternoon op, bureau voor webontwerp. Hij was betrokken bij het ontwerp van open source auto C,mm,n; een afstudeerproject waarvoor hij een ontwerpprijs won. In 2010 richtte hij samen met Ten Brinke Go About op, waar hij sales en marketing doet. Lammers is getrouwd, zit graag op de racefiets en speelt gitaar.

André de Vos

Over André

André de Vos is redacteur bij OV-Magazine en als freelance journalist gespecialiseerd in financiële berichtgeving.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook