Antwerpen wil tweerichtingstrams

Antwerpen wil tweerichtingstrams

De stad Antwerpen wil af van de eenrichtingstrams en de keerlussen die daarbij horen. Net als in Gent wil het stadsbestuur trams met deuren aan beide kanten laten rijden.

Antwerpen heeft daarvoor een verzoek ingediend bij vervoerbedrijf De Lijn. “We staan aan de vooravond van een aantal zeer grote werken”, aldus de Antwerpse schepen van Mobiliteit Koen Kennis, “De plannen ronde de Oosterweelverbinding zijn in een laatste stadium en we starten eind dit jaar met de aanleg van de Noorderlijn, waarmee we het noorden van de stad gaan vertrammen.”

Lees ook: Vlaanderen gaat voor de tram

Door alle werken worden sommige tramlijnen onderbroken of sterk verstoord. Het keren van eenrichtingstrams, die Antwerpen nu kent, is ingrijpender, aangezien er een keerlus nodig is. Tweerichtingstrams kunnen met twee wissels toe die overal in de baan kunnen worden ingebouwd. Bovendien, zo redeneert de stad, zijn tweerichtingstrams veiliger. Keerlussen kruisen namelijk nog wel eens ander verkeer.

“Tweerichtingstrams rijden al in Gent”, aldus Kennis, “dus het overgaan op tweerichtingstrams in Antwerpen zou een standaardisatie en rationalisatie van het trambestand van De Lijn betekenen.” Op dit moment is De Lijn in heel Vlaanderen bezig met de uitrol van de Albatros-tram. De eerste tranche van de Bombardier-tram van het type Flexity 2 wordt nu geleverd. Deze zijn in Antwerpen bedoeld om het huidige capaciteitstekort op te vangen. “Voor het tweede deel van de bestelling vragen we aan De Lijn of er in Antwerpen ook tweerichtingstrams mogen komen”, zegt Kennis.

Dat tweede deel van het contract is voorzien voor 2018 en moet de tot op de draad versleten PCC-trams, die vanaf 1960 op de baan kwamen, vervangen. Kennis wil die trams stapsgewijs vervangen door tweerichtingstrams. Om het tramnet niet nodeloos op te knippen, wil Antwerpen graag enkele PCC’s van de stad Gent in gebruik nemen. “Die zijn een stuk jonger en comfortabeler dan de onze”, aldus de schepen, “Op deze manier zijn er geen grote trajecten die niet bediend worden vanwege openstaande bruggen, werken of calamiteiten. Ook jaarmarkten of andere evenementen kunnen tot net voor de versperring bediend worden.” Welke lijnen het eerst aan de beurt zouden moeten komen, laat Kennis liefst aan De Lijn over.

Reizigersorganisatie TreinTramBus toont zich kritisch tegenover het plan. Volgens hen zijn de trams duurder vanwege de twee bestuurderscabines en aan twee kanten deuren gaat ten koste van aantal zitplaatsen. Die extra deuren komen evenmin het reizigerscomfort tegemoet, zo klinkt het. Kennis: “We denken dat dit voorstel niet onoverkomelijk of onredelijk is. Het aantal zitplaatsen daalt inderdaad iets, maar daar tegenover hebben de trams meer staanplaatsen. Daarbij kunnen we de trams gekoppeld laten rijden, waardoor de totale capaciteit omhoog gaat.” 

Volgens Kennis is het bittere noodzaak dat de trams zonder keerlus toe kunnen. “Als straks de grote werken beginnen, moeten sommige tramlijnen er misschien wel helemaal uit. Bij de laatste grote wegwerkzaamheden aan de Antwerpse Ring was er een serieuze modal shift naar ov. Die krijg je niet als je eerst een goed aanbod creëert en daarna tegen de reiziger zegt dat de lijn er weer uitgaat, omdat werkzaamheden de lijn in tweeën knippen. Dan kan je beter aan beide zijden van de werf trams laten keren met een wissel. Dat heeft zich al bewezen in Gent.”

2 reacties

  1. Maarten
    27 augustus 2015 om 14:02

    Handig dat ze dit verzinnen op het moment dat de nieuwe trams al in aanbouw zijn… Intelligentie ten top.

  2. Rouke
    27 augustus 2015 om 16:07

    @Maarten:
    Ambtelijke frauduleuze behoeften he..

Lees ook