‘Zeeland beter af met een Intercity’

‘Zeeland beter af met een Intercity’

door Lex Boersma in rubriek decentraal
7 reacties

Het aantal treinreizigers in Zeeland is afgenomen nadat in 2013 de Intercity plaatsmaakte voor de stoptrein. Lex Boersma brengt in discussie of Zeeland niet beter af is met twee keer per uur een Intercity op de drie grootste stations. De overige stations zou hij laten bedienen door een Interliner, die aansluit op de Intercity.

Een overzicht van in- en uitstappers per station in 2014, gepubliceerd door Treinreiziger.nl, laat zien dat het aantal Zeeuwse treinreizigers is afgenomen tot 19.000. Op de grootste stations – Goes, Middelburg en Vlissingen – daalde het treingebruik met 5 à 6 procent. Volgens Treinreiziger.nl ligt dat aan de verslechtering van de bediening; in Zeeland rijden vanaf 2013 alleen nog maar stoptreinen. Dat lijkt me een steekhoudende verklaring.

Intercity_Zeeland_kaartIk hou van Zeeland, maar de reeks stations waar je moet stoppen met nauwelijks in- en uitstappers lijkt eindeloos: Rilland-Bath, Krabbendijke, Kruiningen-Yerseke, Kapelle-Biezelinge, dan Goes waar wat gebeurt, dan weer Arnemuiden, Middelburg, ook nog Vlissingen Souburg en dan Vlissingen.

In een quickscan op basis van kengetallen heb ik eens op een rijtje gezet wat er zou gebeuren als er alleen Intercity’s zouden rijden met stops op enkel de belangrijkste stations; Goes, Middelburg en Vlissingen. Op deze stations stappen

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook