‘Knip Amstelveenlijn kwestie van wennen’

‘Knip Amstelveenlijn kwestie van wennen’

Na jaren van plannen maken is de aanbesteding van een nieuwe Amstelveenlijn – begroot op 300 miljoen euro – nu echt van start gegaan. De gedwongen overstap op station Zuid is nu een heikel punt, maar zal straks volgens de projectleider snel zijn vergeten.

De Amstelveenlijn wordt de komende jaren grondig verbouwd. Zo komen er drie ongelijkvloerse kruisingen, zodat het spoor geen last meer heeft van autoverkeer. Daar hebben weinig mensen problemen mee. Het opheffen en verplaatsen van haltes is een groter issue. Maar het meest controversieel is het vervangen van de sneltram, die nu nog doorrijdt naar Amsterdam Centraal, door een sneltram met als eindpunt Amsterdam Zuid. Is de miljoenenoperatie wel een verbetering? Jawel, denkt projectleider Jan Smit van de Stadsregio Amsterdam. Hij ziet het als de best haalbare optie voor het beschikbare budget.

Op dit moment rijden er twee tramlijnen over de Amstelveenlijn. Lijn 5 begint in het centrum van Amstelveen en baant zich, via station Zuid, een weg door Amsterdam naar het Centraal Station. Lijn 51 begint een stuk zuidelijker in Westwijk en rijdt na station Zuid als metro door via station Amstel over de Oostlijn naar Centraal.

Oude meuk
Zowel materieel als infra lopen echter op

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook