Samenwonen in de OV servicewinkel

Samenwonen in de OV servicewinkel

door in rubriek reisinformatie
Reacties uitgeschakeld voor Samenwonen in de OV servicewinkel

Laat provincies en metropoolregio’s gezamenlijke info- en verkooppunten eisen van vervoerders. Dat versnelt de komst van OV servicewinkels, stelt programmamanager Nicole Schuit van NS Reizigers projectmanagement.

Met 74 concessies, 15 opdrachtgevers en 12 vervoerders is het openbaar vervoer versnipperd. Een manier om meer eenheid te krijgen is de één-loketgedachte van het Nationaal Openbaar Vervoerberaad (NOVB). Vervoerders moeten alle reizigers met een OV-chipkaartprobleem meteen helpen en hen niet meer van het kastje naar de muur sturen. Zo is er nu de site uitcheckgemist.nl waar reizigers hun geld kunnen claimen. Een ander voorbeeld is de OV servicewinkel die NS heeft bedacht en zo mogelijk runt met regionale vervoerders.

Deze nieuwe formule is geïnspireerd op servicewinkels van banken (als ABN AMRO, ING en SNS) en telefoonwinkels. Hun nieuwe filialen zijn open, ogen modern met veel schermen en missen een traditionele balie. Reizigers kunnen er terecht voor reisinformatie van deur tot deur, kaartjes voor en vragen over regionale bus, tram en metro, binnenlandse treinen, internationale verbindingen en voor de OV-chipkaart.

De eerste OV servicewinkel opende anderhalf jaar geleden op Den Haag Centraal. NS en de Haagse vervoerder HTM – een halve dochter van NS – zitten daar onder één dak. “De verbouwing van het

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook