Alstom mag nieuwe Intercity NS bouwen

Alstom mag nieuwe Intercity NS bouwen

Alstom is verkozen tot preferred bidder van de Intercity Next Generation (ICNG), de grote intercityorder die NS had uitstaan. Het gaat om ongeveer tachtig nieuwe enkeldeks treinstellen, goed voor 25.000 zitplaatsen.

Voor de ICNG waren vier partijen in de race: naast Alstom waren dat Bombardier, Siemens en Stadler. Het is lang geleden dat Alstom een grote order van NS binnenhaalde. De laatste keer was de bouw van de locomotievenserie 1600/1800. Bij de levering van het HSL-materieel viste de bouwer achter het net ten koste van AnsaldoBreda. Uit de Fyra-verhoren bleek dat Alstom vond dat ze geen eerlijke kans had gekregen.

Vrijdag maakte NS bekend dat Alstom dit jaar een claim bij NS heeft neergelegd vanwege het mislopen van de HSL-order. Volgens de Telegraaf eist Alstom 46 miljoen euro van NS. In het jaarverslag wordt de claim – zij het geanonimiseerd – ook vermeld. In de boeken staat voor 55 miljoen euro aan claims genoteerd.

De ICNG krijgt een maximum snelheid van 200 kilometer per uur, die zowel geschikt is voor het conventionele spoor als voor de HSL. De treinen worden onder meer uitgerust met rolstoeltoegankelijke toiletten, wifi, reisinformatieschermen, gescheiden afvalinzameling, led-verlichting met Intelligent Light Control, (usb-)stopcontacten (in eerste en tweede klas), een schuiftrede voor betere toegankelijkheid en extra bagageruimte.

Alstom scoorde volgens NS het best op onder meer betrouwbaarheid, investeringskosten, onderhoudbaarheid van de treinen, energie-efficiency, design van de trein voor reizigers/personeel, support na aflevering en de toelating van de trein. De komende weken gaan de partijen de contracten nader uitwerken en zal moeten blijken of er geen bezwaar komt van de andere partijen. Als alles goed gaat, moeten deze zomer de contracten worden ondertekend. Tot die tijd doet Alstom geen mededelingen.

Lees ook: Vier partijen in de race om nieuwe Intercity

Foto: Een Alstom Coradia V200. Onbekend is nog of Alstom dit type heeft aangeboden.

9 reacties

  1. Michael
    2 mei 2016 om 12:48

    Hiermee lijkt toch het ‘Intercity Max’-plan (wat de NS oorspronkelijk in gedachten had voor de HSL) werkelijkheid te worden.

    Wat mij overigens (in ieder geval voor binnenlandse reizen) ook praktischer lijkt dan het Fyraplan.

  2. Ivar Volder
    2 mei 2016 om 13:29

    Grappig, we lezen vandaag ook dat Alstom een claim van 50 miljoen euro bij NS neerlegt vanwege het mislopen van de #FYRA opdracht indertijd. Geachte NS directie, Is die claim dan door deze gunning meteen van tafel? 50 miljoen, geld van de burgers van Nederland, kan beter besteed worden, véél beter.

    • Gerrit Smouter
      17 mei 2016 om 00:39

      Fijn dat er weer werkgelegenheid bijkomt in Ridderkerk!

  3. harry boer
    2 mei 2016 om 13:39

    Prima keus. Alstom heeft een goede reputatie met ERTMS en andere beveiligingssystemen. Met omschakelen hebben Alstom treinen ook geen problemen. En op de HSL Zuid moet per rit al vaak omgeschakeld worden van 1500 volt naar 25 KV. En ze bouwen energiezuinigere treinen dan de meeste concurrenten. Feliciteer hiermee NS mee als ze definitief voor Alstom kiezen. . ,

  4. eduard5208
    2 mei 2016 om 15:10

    Wellicht ten overvloede: het gaat om treinstellen uitsluitend voor de binnenlandse dienst. Op de HSL naar Brussel blijft NS ook na 2021 de bestaande IC-treinen inzetten met een maximum snelheid van 160 km/uur. NMBS staat in België de IC-Brussel geen hogere snelheid dan 160 km/uur toe om Thalys (waarvan NMBS medeaandeelhouder is) geen ongewenste concurrentie aan te doen.

    • asierts
      3 mei 2016 om 11:15

      @Eduard: wat is de bron van deze informatie? Heb wel een hoop deining vanuit RTL vernomen omtrent het jaar 2018, maar dat de Benelux permanent met 160 zou blijven rijden, heb ik feitelijk nog nergens bevestigd gezien. Maar misschien heb ik iets gemist, best mogelijk

  5. eduard5208
    9 mei 2016 om 19:32

    ï@ASierts Volledigheidshalve bij NS geverifïeerd wat de perspectieven met IC Brussel zijn. Tot 2024 wordt IC Brussel gereden met TRAXX-locomotieven en (ICR prio-)rijtuigen, met een max. snelheid van 160 km/u. Voor de periode wanneer de IC-rijtuigen end of life zijn (na 2024) heeft NS ‘een aantal scenario’s in onderzoek’, waarover nog geen keuze is gemaakt. De binnenkort te bestellen 80 ICNG-treinen zijn bestemd voor het binnenlandse HRN en de binnenlandse HSL. NS spreekt officieel tegen, dat vanuit NMBS/België een indicatie zou zijn gegeven, dat treinen sneller dan 160 km/uur in België niet welkom zouden zijn.
    Conclusie: NS spant zich niet in en doet geen moeite voor een snelle (lees: 200 km/uur) trein tussen Amsterdam en Brussel over de HSL. Wie in 2024 nog leeft, wie dan zorgt!

    Raadpleeg volledigheidshalve blz. 403 van het eindrapport van de parlementaire Fyra-enquêtecommissie met de titel ‘De reiziger in de kou’ en de voetnoten waarnaar op die bladzijde verwezen wordt.

  6. Ger Bakker
    10 september 2016 om 12:00

    Wat een belachelijke situatie als de argumentatie juist is wat betreft concurrentie met de Thalys. 200 km/u is nog steeds geen 300 km/u. En ook nog zoveel jaren wachten tot in 2024 dat paar IC-rijtuigen die niet sneller kunnen dan 160 km/u letterlijk uitgerangeerd worden. Die kunnen in de gewone IC-dienst prima gebruikt worden met maximaal 140 km/u. Trieste resultaten vergelijkbaar met dat van de HSL-Zuid waar je helaas maar zo heel af en toe een echte HSL-trein overheen rijdt. Vooruitgang per spoor gaat met de remschoen tussen de wielen.

  7. W00fer
    22 maart 2017 om 01:38

    Ik dacht dat NS al langer de ambitie had om ver over die 200 te komen. Door de Fyra plannen die mislukt zijn is er nu minder budget voor een snellere trein, maar gaat men voor een betrouwbaardere?

Lees ook