‘Bedrijfsvoering NS vertraagt uitrol Ertms’
dossier Ertms

‘Bedrijfsvoering NS vertraagt uitrol Ertms’

door in rubriek spoor
Reacties uitgeschakeld voor ‘Bedrijfsvoering NS vertraagt uitrol Ertms’

De inefficiënte bedrijfsvoering van NS vertraagt de invoering van het nieuwe beveiligingssysteem Ertms. Dat zei Ingo Hansen van de TU Delft tegen Tweede Kamerleden.

Volgens Hansen, emeritus professor aan de TU Delft, is de onlangs voorgestelde uitrol voor Ertms te veel aangepast aan de inflexibele strategie van NS. NS wil eerst al haar materieel geschikt hebben voor Ertms en al haar personeel ervoor hebben opgeleid. Dat is volgens Hansen niet nodig. “Je kan ook een deel van het personeel en materieel voorbereid hebben op Ertms en die inzetten op die delen waar Ertms geïmplementeerd is”, zei Hansen tijdens een rondetafelbijeenkomst van de Tweede Kamer. Volgens Hansen heeft dat principe zich ook bewezen tijdens de Ertms-pilot op de A2-corridor tussen Amsterdam en Utrecht.

Lees ook: Ertms pas in 2038 volledig uitgerold

Hansen stelt dat door de huidige strategie regionale vervoerders benadeeld worden. “Op hun trajecten wordt Ertms nog niet uitgerold, maar zij moeten wel naar werkplaatsen over trajecten waar Ertms straks is geïnstalleerd”, aldus Hansen. Volgens Hansen is het mogelijk om tijd te winnen en geld te besparen door af te stappen van de strategie om eerst de internationale corridors aan te passen. Het is volgens hem verstandiger om de trajecten die nu al in aanmerking komen voor vervanging van ATB, direct te installeren met Ertms. “Dat zijn vaak niet de internationale corridors.”

Esmé Kalshoven, projectmanager Ertms bij NS, reageerde voor de Kamerleden dat een gefaseerde inbouw niet zinvol is. Volgens haar zijn alle treinen klaar voor 2024, dus voor de het eerste Ertms-baanvak operationeel is.

“In tegenstelling tot wat je zou denken is het niet goedkoper maar duurder treinen en personeel inzetbeperkingen te geven. Treinen en machinisten kunnen dan niet in het hele land worden ingezet. Dit beperkt de mogelijkheden van bijsturing, treinen kunnen niet overal rijden en moeten vaker keren. Daardoor moeten reizigers ook vaker overstappen. Bovendien is er geen ruimte voor keren op de perronsporen. We leveren het liefst een dienst aan de reiziger met zo min mogelijk overstappen”, aldus Kalshoven.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook