Mobiliteit voor een vast maandbedrag
dossier Innovatie

Mobiliteit voor een vast maandbedrag

In Helsinki gaat deze herfst Whim van start: een app waarin gebruikers naadloos ov, taxi, fiets en (huur)auto kunnen plannen en boeken voor een vast maandbedrag. Transdev investeert erin.

Whim stelt gebruikers zonder eigen auto in staat om uit alle vervoerwijzen de meest optimale reis samen te stellen. In eerste instantie komt het bedrijf met drie maandabonnementen. Bij alle drie is het gebruik van het stadsvervoer in Helsinki onbeperkt. De versies light (89 euro per maand), medium (249 euro per maand) en premium (317 euro per maand) hebben een pakket Whim-punten die te vergelijken zijn met belminuten bij een telefoonabonnement. Ze zijn in te zetten voor het boeken van een huurauto, een bus op afroep, een fiets of e-bike of een taxi.

Whim is nu in de pre-orderfase. De eerste honderd gebruikers zijn voor de rest van het jaar 100 euro per maand kwijt voor een medium abonnement. De app is voorlopig alleen te gebruiken op Apple-platforms. Een Android-versie is nog in ontwikkeling. Ook moeten er naar verloop van tijd nieuwe betaalmogelijkheden komen, zoals een versie waar je alleen betaalt voor het daadwerkelijke verbruik. Met een upgrade is een regionaal ov-abonnement of een lease-auto ook mogelijk.

Het bedrijf achter Whim is MaaS.global (tot juni nog MaaS.fi), waarbij MaaS staat voor Mobility as a Service. Een reeks van partijen investeert in het bedrijf. Zo ook Transdev, een van de grootste spelers in het ov van Helsinki en moederbedrijf van Connexxion en Veolia. Transdev levert de voorzitter van de Raad van Bestuur in de persoon van Rahul Kumar. Kumar zit ook in de leiding van de ontwikkelafdeling van Transdev.

mobility-as-a-service-maas-globalHet veranderen van de naam in MaaS.fi in MaaS.global is niet voor niets; het bedrijf heeft wereldwijde ambities. Wat Spotify deed voor de muziekindustrie, Netflix voor films en series en AirBnB voor overnachtingen, wil MaaS.global worden voor het vervoer: een speler die de spelregels opnieuw definieert. Dat de Finse hoofdstad daarbij startpunt is, is geen toeval. Het stadsbestuur van Helsinki zet zwaar in op het omvormen van mobiliteit en wil autobezit op termijn overbodig maken. Het inmiddels ter ziele gegane Kutsuplus-project was daar een concreet voorbeeld van. De Finse regering past intussen de regelgeving aan om innovatieve mobiliteitsbedrijven te stimuleren.

Eén reactie

  1. Yvan herreman
    21 oktober 2016 om 17:52

    Prachtig , dit zou de goede weg kunnen uitgaan als we eens zouden willen berekenen wat het openbaar vervoer eigenlijk kost en die dan te delen door het aantal inwoners van een natie. Via belastingeninkomsten zou dan iedere burger kunnen genieten van een vrij openbaar vervoersnet…..geen app meer nodig

Lees ook