Paaltjeswoud is ‘slechtste samenwerking’

Paaltjeswoud is ‘slechtste samenwerking’

Het woud aan in- en uitcheckpaaltjes op stations met verschillende vervoerders is de slechtste samenwerking in het openbaar vervoer. En de samenloop van vervoerders Arriva en Breng tussen Arnhem en Doetinchem de beste samenwerking.

Dat kwam vrijdag uit een stemming onder de bijna honderd deelnemers aan het symposium ‘De reiziger eist samenwerking in het OV’. Deze bijeenkomst was georganiseerd door Metrocov, het reizigersplatform in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Vooral op grenzen tussen vervoergebieden (Nederland en buurlanden, hoofdrailnet en regionale spoorlijnen, ov-autoriteit en buurconcessies) ontstaan breuklijnen waar reizigers last van kunnen hebben. Denk aan extra overstappen, ingewikkelde handelingen en hogere tarieven. De vervoerders verzekeren dat zulk gebrek aan samenwerking geen onwil is, maar een gevolg van eerdere keuzes, financiële belangen en praktische bezwaren.

Voorschrijven
Gebrekkige samenwerking achteraf gladstrijken is meestal een onmogelijke opgave. Ov-autoriteiten die willen dat hun reizigers naadloos kunnen reizen, moeten al in hun bestek samenwerking tussen vervoerders voorschrijven. Zo hebben de provincie Gelderland en (voormalige) stadsregio Arnhem Nijmegen de vervoerders Arriva en Breng samen treinen laten bestellen voor hun samenloop op de regionale spoorlijn Arnhem–Doetinchem(–Winterswijk). Ook gebruiken beide vervoerders dezelfde in- en uitcheckpalen en kilometertarieven.

Reizigers ervaren verder minder problemen als vervoerders samen één loket vormen, zoals bij de reisadviezen van 9292, branchevereniging OVNL, klachten over de OV-chipkaart (reizigers maximaal één keer doorverwijzen) en de OV-servicewinkel van NS en regionale vervoerders. En als partijen er niet uitkomen, moeten zowel het Rijk als de veertien ov-autoriteiten niet schromen de regie te nemen en de kemphanen bij elkaar te zetten.

Valleilijn
Het ziet ernaar uit dat het woud aan abonnementen, paaltjes en tarieven de komende jaren gewoon blijft bestaan. Zo praat de ov-sector al meer dan vijf jaar over een proef met single check-in check-out op de Valleilijn (Amersfoort–Ede-Wageningen). Voor NS is zo’n proef een voorwaarde om verder te praten over het laten doorrijden van de Valleitreinen van Ede-Wageningen naar Arnhem.

Tweede Kamerlid Betty de Boer van de VVD zegde toe te zullen kijken naar het laten doorrijden van regionale treinen op het hoofdrailnet. Zo wil Arriva met de MerwedeLingelijn (Geldermalsen–Dordrecht) ook graag doorrijden naar Rotterdam. Overigens verwachten de vervoerders dat het paaltjeswoud pas verleden tijd kan worden als het nieuwe account based travel (achteraf betalen voor consumenten) landelijk is ingevoerd.

Marc Maartens

Over Marc

Marc Maartens is adviseur-publicist op het vlak van verkeer en vervoer. Hij geeft adviezen, leidt bijeenkomsten, verzorgt colleges, draait mee in projecten en schrijft vakartikelen.

Eén reactie

  1. MvM
    4 november 2016 om 23:34

    Voormalig President-directeur van NS, Jan Timmer, noemde in de Parlementaire Enquête Fyra ‘privatisering van het Spoor als grootste blunder’. De Treinreizigers draaien nu op voor die neo-liberale versnippering en het vervolgens ook nog het doordrukken van de klunzige onrijpe OV-shitkaart.
    Elke vergissing van reizigers wordt afgestraft met ‘Smartegeld’ dat in de TransLinke kassa van de treinbzazen verdwijnt en zich daar ophoopt tot jaarlijks tientallen gestolen miljoenen. Je kunt het Spoor dat in 100 jaar uit talloze lokale maatschappijtjes groeide tot één NS niet ongestraft weer versnipperen en dan denken dat je overal met één kaart probleemloos en rechtvaardig kunt betalen. Die chipkaart is onrijp en veel jaren te vroeg langs een ongeïnteresseerd óf slapend óf misschien zelfs omgekocht parlement gedrukt, met daardoor alleen oog voor de belangen van de treinbazen.
    Let eens op met wat voor bedenksels NS nu telkens komt om de reizigers te paaien:
    een ‘uitcheck-alert’, een fooi van een paar euro’s voor je volgend reisje en wat zoal te verzinnen valt. Gemakshalve vergeet NS dat reizigers NIET in dienst zijn van het Spoor om heel hun reis verplichte kunstjes uit te halen op hun apparaten maar dat zijzelf ‘DIENSTVERLENERS’ zijn aan de reiziger. .

Lees ook