Reizigersverlies door knip in A’dam Noord

Reizigersverlies door knip in A’dam Noord

22 procent van de reizigers in Waterland overweegt serieus een andere reismogelijkheid dan de bus als ze moeten overstappen. Dat voornemen wordt bevestigd door de tijdelijke afsluiting van de IJtunnel afgelopen zomer.

Vervoerder EBS voerde een enquête uit naar aanleiding van het vervoersplan 2018 voor Amsterdam. Een van de meest in het oog springende aanpassingen is dat 70 procent van de bussen die nu nog door de IJtunnel naar het Centraal Station rijden voortaan eindigt op het Buikslotermeerplein, bij het toekomstige metrostation Noord. 30 procent rijdt nog wel door. Reizigers moeten met de Noord/Zuidlijn verder de stad in.

Van de 2700 respondenten zei 34 procent in het vervolg in Noord over te stappen. 30 procent zou ervoor kiezen om in Waterland (vooral Ilpendam) op een bus te stappen die wel doorrijdt naar het Centraal Station. 22 procent overweegt serieus om een ander vervoermiddel te kiezen, waarbij de auto het meest werd genoemd als alternatief.

Lees ook het interview met wethouder Litjens: ‘Begrip voor het onbegrip’

Dat de concessie Waterland een eenzijdige concessie is, blijkt ook uit de cijfers. Maar liefst 91 procent van alle ondervraagden had Amsterdam als eindbestemming. Driekwart moet in het centrum zijn; slechts 2 procent heeft Noord als eindbestemming, 7 procent reist verder met de trein.

Dat een beperkte bereikbaarheid van het Centraal Station leidt tot minder populariteit van de bus, bleek ook al afgelopen zomer. In juli en augustus moesten de bussen omrijden vanwege werkzaamheden in de IJtunnel. “Toen hadden we een inkomstenverlies op de OV-chipkaart van 10 tot 15 procent”, zegt EBS-directeur Wim Kurver. “En dan hebben we de abonnementhouders nog niet eens in beeld. Daar schrokken we van.”

Hoewel hij niet verwacht dat de volle 22 procent van de reizigers in 2018 de bus gaat mijden, denkt Kurver wel een daling te zien zodra de 30/70-knip een feit is. “Dat zal leiden tot een inkomstendaling. Die rekening zal uiteindelijk betaald moeten worden. En dat zal niet door ons zijn.”

Lees ook: ‘Knip Amstelveenlijn is een kwestie van wennen’

Vincent Wever

Over Vincent

Vincent Wever (hoofdredacteur OV-Magazine tussen jan. 2017 en juli 2018) is adviseur en publicist op het gebied van duurzame mobiliteit.

3 reacties

  1. asierts
    20 oktober 2016 om 00:05

    Mooi! Het wordt tijd dat vervoerders, verkeerdkundigen *en* Movares gaan inzien hoe belangrijk en essentieel de rechtstreekse verbinding is. In de afgelopen jaren zijn “lightrail”, “hoogfrequent” en “corridor” als walhalliaanse systeemutopieen gezien, en dat klopt gewoon niet. De kritische keuzereiziger heeft echt de pestpokkesch#rfthekel aan overstappen.
    Accepteer dat nu eindelijk eens als KLANTrealiteit, en hou nu eindelijk eens op met het doordrammen van aanbodsgerichte systeemtechnische ontwerpideologieen waar beleidsambtenaren en congresorganisatoren zo dol op zijn, maar klant en markt niks van moeten hebben. De reiziger betaalt uw boterham….

  2. MaartenKea
    11 november 2016 om 18:45

    Maarten Verwey

    Overstap is de achilleshiel van het OV !!

    Het is ongehoord zoals de waterlandse bevolking geconfronteerd wordt met een aan EBS oplegd dictaat van de 70/30 verhouding: De metro moet vol ongacht het reisdoel binnen Amsterdam. Overstappen op een halte, die of niet tijdig gereed is op een haltes die naast een drukke autoroute ligt.
    Lees mijn interview in het Noord Hollands Dagblad van woensdag 9 november j.l. in het Waterland katern.

    Maarten Verwey , oud Staenlid van Noord-Holland voor D66

  3. MaartenKea
    13 november 2016 om 00:06

    Overstap is achilleshiel van het OV

    Correctie: niet woensdag 9 nov. Maar dinsdags 8 november in NHD Waterland katern.
    Zie hier boven
    Sorry,
    M.Verwey

Lees ook