Extra geld voor fietsparkeren in 10 steden

Extra geld voor fietsparkeren in 10 steden

door in rubriek artikel
Reacties uitgeschakeld voor Extra geld voor fietsparkeren in 10 steden

Op elf stations, verspreid over tien steden, komen fors meer fietsparkeerplekken. De benodigde 80 miljoen kwamen Rijk, decentrale overheden, NS, ProRail en reizigersorganisaties in november al overeen.

Bij de elf stations is de urgentie het hoogst en lagen de plannen al klaar. Bovendien maken die plannen veelal onderdeel uit van een groter project, waardoor uitstel van financiering grote gevolgen zou hebben. Het gaat om de stationslocaties Amsterdam Amstel, Amsterdam Centraal, Delft, Den Haag Centraal, Ede-Wageningen, Eindhoven, Gouda, Groningen, Tilburg, Zaandam en Zwolle. Alle plannen moeten voor 2020 zijn gerealiseerd.

Toen het bestuursakkoord in november werd gesloten, kregen Groningen, Den Haag en Delft al direct geld toegezegd. Daar kon een beslissing niet langer wachten. De overige zeven steden hebben nog een maand moeten wachten. Naast de 40 miljoen van het Rijk investeren provincies, gemeenten, NS en ProRail ook nog eens 40 miljoen.

“Het gaat niet alleen om ijzeren rekken”, zegt een woordvoerder van het ministerie van IenM. “We investeren ook in innovatie, zodat je bijvoorbeeld snel kunt zien waar nog plek is in de stalling, en het weghalen van weesfietsen.” Volgens het ministerie loopt het percentage weesfietsen op sommige locaties op tot 25 procent.

De extra investering is nodig omdat het geld voor het Actieplan Fietsparkeren uit 2011 niet voldoende is. De 221 miljoen uit het actieplan dat tot 2020 loopt is volgend jaar al op. Daarmee worden 100.000 fietsplekken gerealiseerd. Daar komen nu nog eens 43.500 extra plaatsen bij.

De fiets stallen wordt de eerste 24 uur gratis, zoals nu al het geval is op 14 locaties. In totaal zijn er in Nederland tot 2030 zo’n 700.000 fietsplekken nodig. De partijen van het bestuursakkoord willen voor de periodes 2021-2025 afspraken maken over nieuwe besparingsmaatregelen, innovaties en mogelijk extra financiële ruimte voor het resterende tekort aan plaatsen. Voor de periode 2026-2030 willen ze opnieuw naar het budget kijken en nieuwe afspraken maken over aanleg, exploitatie, handhaving en beheer en onderhoud.


 

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook