Groningen: waterstof- én batterijbussen
dossier Schoon

Groningen: waterstof- én batterijbussen

Qbuzz heeft gisteren in Groningen een waterstofbus van Van Hool en een elektrische bus van Ebusco gepresenteerd. De provincie Groningen wil op termijn 20 bussen op waterstof laten rijden.

Twee waterstofbussen van de Belgische fabrikant gaan eind december in de nieuwe dienstregeling rijden. Tot die tijd maken ze proef- en demonstratieritjes. “Zo kunnen de chauffeurs wennen aan de nieuwe bus en krijgen we inzicht in het verbruik”, zegt Erwin Stoker, hoofd ontwikkeling OV-bureau Groningen Drenthe. Qbuzz zet de bussen waarschijnlijk in op de verbinding Delfzijl– Groningen, maar ook op andere streeklijnen in Groningen en Drenthe.

Het waterstoftankstation in Delfzijl moet nog worden gebouwd. Dat komt op het Chemiepark van AkzoNobel in Delfzijl. Waterstof is voor Akzo een restproduct dat vrijkomt bij de productie van chloor. Omdat Akzo gebruikmaakt van windenergie, kan het OV-bureau de waterstof groen laten certificeren. Tot de opening in december tankt Qbuzz waterstof in de Groningse stalling. Uit gasflessen, een relatief dure oplossing.

Ruim acht ton
Op een volle tank waterstof kunnen de 13-meterbussen van Van Hool makkelijk een hele dag in de dienstregeling rijden. Het Groningse project is het vierde in Europa in het kader van High V.LO-City met Van Hool-waterstofbussen, na Aberdeen, Antwerpen en San Remo. De twee Groningse bussen kosten ruim acht ton per stuk. Ze worden betaald door het ministerie van IenM, de provincie Groningen, Qbuzz en de EU.


 
De provincie Groningen heeft vorig jaar juni samen met Zuid-Holland, Noord-Brabant en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag de intentie uitgesproken om het aantal waterstofbussen op te schalen als daar financiering voor komt uit Europa. “Wij gaan een Europese subsidieaanvraag indienen voor in totaal 20 bussen”, zegt Stoker. Het Groningse subsidieproject heeft een looptijd van vijf jaar.

Consortium
De Europese Unie ziet waterstof als een geschikte brandstof om bussen duurzamer te maken. Hiervoor stelt de EU dit jaar enkele tientallen miljoenen beschikbaar vanuit de Europese publiek-private samenwerking Fuel Cell Hydrogen Joint Undertaking (FCH-JU). Er is in principe geld voor financiële ondersteuning van 100 waterstofbussen. Het consortium verwacht dat daarmee de kosten kunnen dalen voor de bussen, de infrastructuur en de waterstof.

Wereldwijd rijden er nu ongeveer 50 waterstofbussen in demonstratieprojecten. In Nederland reden al eerder waterstofbussen in Amsterdam. Er komen ook proeven met waterstofbussen in Rotterdam en de provincie Noord-Brabant. Rotterdam heeft onlangs besloten niet te gaan opschalen. Het blijft dan bij de twee Van Hool-bussen die deze zomer worden geleverd.

Elektrificatie
Behalve op waterstof, zet het OV-bureau Groningen Drenthe ook in op elektrificatie van het busvervoer. De eerste elektrische bus van Ebusco gaat maandag al rijden als Airportlink, van de Groningse binnenstad naar Groningen Airport Eelde. De bus sluit aan op de lijndiensten vanaf de luchthaven. Daarnaast rijdt de bus op diverse stadslijnen in de spits. Na de voorjaarsvakantie komt de tweede elektrische bus in dienst.


 
De twee elektrische bussen konden meeliften op de bestelling van 10 die Ebusco dit voorjaar aan Utrecht levert. “Die van ons waren eerder klaar”, zegt Erwin Stoker. De e-bussen worden ’s nachts opgeladen in de stalling aan de Peizerweg. Op volle batterijen rijden de e-bussen 250 kilometer, in principe genoeg voor een dag. In de daluren kunnen ze eventueel aan de stekker. De bussen gaan niet op de hov-lijnen (Q-link) in Groningen rijden. Daarop zet Qbuzz alleen gelede bussen in.

Nieuwe concessie
De inzet van de Ebusco’s is geen proef, benadrukt Stoker. “We hebben vanaf de plank gekocht. Voor de volgende concessie denken we aan elektrificatie van de stadslijnen, ook voor Q-link. In december 2017 komt de aanbesteding op de markt. De nieuwe concessie gaat in december 2019 in.”

Eén reactie

  1. PitPoint realiseert waterstoftankstation in Delfzijl - PitPoint.nl
    11 december 2017 om 13:50- Reageren

    […] zijn niet geschikt voor batterij-elektrische bussen. Op termijn wil het OV-bureau Groningen Drenthe twintig bussen op waterstof laten […]

Laat een reactie achter

Lees ook