Vaak strenge parkeernorm bij ov-locaties

Vaak strenge parkeernorm bij ov-locaties

door in rubriek ov-knooppunten
Reacties uitgeschakeld voor Vaak strenge parkeernorm bij ov-locaties

Gemeenten hanteren vaak een te strenge parkeernorm bij locaties die goed bereikbaar zijn met het ov. Daardoor worden nieuwbouwprojecten verkleind of soms zelfs helemaal niet uitgevoerd, blijkt uit een analyse van de provincie Zuid-Holland.

In opdracht van de provincie, het ministerie van BZK en gemeenten onderzocht onderzoeksbureau REBEL bij acht projecten waarom de binnenstedelijke woningproductie in de Zuidvleugel van de Randstad achterblijft bij de vraag. Naast milieucontouren en projectfinanciën blijkt bij vijf projecten de parkeernorm (het aantal verplicht te bouwen parkeerplaatsen per woning) een belangrijke oorzaak voor het achterblijven van binnenstedelijke woningbouw.

REBEL constateerde dat de strenge parkeernorm leidt tot 20 procent minder woningen, precies het verschil tussen binnenstedelijke en suburbane dichtheid. De provincie vroeg daarop bij gemeenten, woningcorporaties en projectontwikkelaars om voorbeelden waar parkeren een negatief effect had op de ontwikkeling. Het ging steeds om plekken die goed met het ov te bereiken zijn, maar waar het aantal verplichte parkeerplaatsen tot minder bouw leidde. Alleen voor deze projecten al kwam het verlies uit op 17 miljoen euro, goed voor 170 betaalbare woningen volgens de provincie.

In sommige gevallen werden projecten vertraagd, maar soms zijn ze helemaal niet van de grond gekomen, waardoor de grond nu braak ligt en gebouwen

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook