Qbuzz wint DAV met MerwedeLingelijn

Qbuzz wint DAV met MerwedeLingelijn

Voor het eerst sinds de overname door Busitalia is het Qbuzz gelukt om een aanbesteding te winnen. De vervoerder mag vanaf eind dit jaar rijden in de Zuid-Hollandse concessie Drechtsteden-Albasserwaard-Vijfheerenlanden (DAV).

De zittende vervoerder Arriva en EBS hadden het nakijken. Binnen de concessie valt het busvervoer in onder meer Dordrecht en Gorinchem en de exploitatie van de MerwedeLingelijn, de spoorlijn tussen Dordrecht en Geldermalsen.

Qbuzz start de nieuwe concessie grotendeels met nieuwe bussen. In Gorinchem en in Drechtsteden wordt in de stad het bestaande aantal elektrische bussen flink uitgebreid. Op de HOV-verbindingen krijgen reizigers meer beenruimte, snelle wifi en usb-aansluitingen.

Qbuzz mag het vervoer verzorgen tot 2026 met twee keer de optie op verlening. Voor de exploitatie is een jaarlijks 23 miljoen euro subsidie beschikbaar. Qbuzz is opbrengstverantwoordelijk, wat betekent dat ongeveer een even groot bedrag uit de kaartverkoop moet komen.

Het netwerk gaat flink op de schop, waarbij de concentratie ligt op de dikke lijnen (de MerwedeLingelijn en de busdiensten tussen Gorinchem en Utrecht en Dordrecht en Utrecht). Ook komen er snellere busverbindingen naar Rotterdam. Voor de onderkant van de markt is er ruimte voor flexibele oplossingen met deelfietsen en -auto’s.

De vervoeder rijdt op dit moment in de concessies Groningen-Drenthe en de regio Utrecht. Ervaring met het rijden van treinen heeft het bedrijf niet, maar dat was ook geen eis in de uitvraag. Of het bedrijf een beroep doet op expertise van de Italiaanse spoorwegen, waar moederbedrijf Busitalia weer een dochter van is, is nog niet bekend. Qbuzz schakelt NS in ieder geval niet in als onderaannemer. Na de zes weken bezwaarperiode worden de exacte plannen bekend.

 

8 reacties

  1. desbarts
    10 januari 2018 om 16:38- Reageren

    Ben benieuwd of de italianen een eigen railbedrijf opstarten of de NS in laten vliegen. Beide een interessante ontwikkeling

    • Bart
      10 januari 2018 om 16:48- Reageren

      Als ze de NS ‘in laten vliegen’ dan pak ik alvast de popcorn. Want ik gok dat er dan zomaar iemand heel erg gaat steigeren. Ik noem geen namen. 😀

  2. Ariën
    10 januari 2018 om 17:44- Reageren

    Uit een bericht van de provincie Zuid-Holland heb ik begrepen dat het een concessie wordt waarbij als belangrijkste deel de R-NET formule wordt gedragen.

    Uit onbevestigde bronnen heb ik zelfs vernomen dat de huidige Arriva-treinen (E-GTW) worden overgenomen en een R-NET kleurstellingen krijgen, net als de FLIRT-treinen van R-NET op de RijnGouwelijn (Gouda – Alphen ad Rijn). Maar we zullen binnen afzienbare tijd wel de definitieve plannen horen.

  3. Albert
    10 januari 2018 om 18:15- Reageren

    Ik hoop dat de buurtbuslijnen in het DAV gebied blijven bestaan. Vooral voor scholieren en de ouderen in de dorpen.

  4. Henk
    10 januari 2018 om 18:38- Reageren

    Zou zeer graag NS op de rails zien! Zal hopelijk ook zorgen voor een betere aansluiting in Dordrecht bijvoorbeeld naar Rotterdam

  5. Anneke Valkestijn
    10 januari 2018 om 20:37- Reageren

    Ik hoop wel dat fietsen dan nog steeds mee kunnen in de trein op Merwedelijn naar Gorinchem
    Was zo goed geregeld allemaal door Arriva. Vriendelijk personeel en heel groot gevoel van veiligheid en ook heel weinig vertraging

  6. Erno-BE
    10 januari 2018 om 20:45- Reageren

    Het begin van het einde van Arriva in Nederland.

    • De Leeuw
      11 januari 2018 om 11:51- Reageren

      Qua busvervoer is het te hopen. Treinen doen ze in Noord-Nederland nog wel goed.

Laat een reactie achter

Lees ook