SNCF: binnen drie jaar kwart minder TGV’s

SNCF: binnen drie jaar kwart minder TGV’s

De Franse spoorwegmaatschappij SNCF wil binnen drie jaar de TGV-vloot terugbrengen van 400 naar 300 treinen. Door efficiënter te gaan rijden, kan met 20 tot 30 procent op de kosten worden bespaard.

Dat vertelde SNCF-topvrouw Rachel Picard aan Railway Gazette. Door de hogesnelheidstreinen goedkoper en langer te laten rijden, gaat SNCF de concurrentie aan met goedkope alternatieven zoals vliegreizen, busritten en deelautodiensten. Bovendien wil het staatsbedrijf potentiële concurrenten buiten de deur houden, omdat de Franse spoorconcessie in 2021 afloopt.

De Franse spoorwegmaatschappij is al bezig om de lowbudgettreinen van het type Ouigo op meer routes te laten rijden. Uiteindelijk moet dit 25 procent van de totale langeafstandsmarkt omvatten.

Lees ook SNCF-topvrouw: TGV blijft gewoon TGV

Nieuwe dienstregeling
Bovendien wil Picard de dienstregeling drastisch herzien. Door de TGV’s niet 8 uur, maar 10 uur per dag te laten rijden, kan SNCF met minder treinen toe. Het onderhoud aan de voertuigen gebeurt dan ’s nachts. Gesprekken met lokale en regionale overheden over een nieuwe dienstregeling moeten nog beginnen. Door de aangekondigde veranderingen worden kleinere stations mogelijk overgeslagen.

Kostenbesparing
In totaal haalt SNCF een kwart van de treinstellen uit de dienst. Daardoor hoeven treinen van het type PSE en Atlantique, die rond de 35 jaar oud zijn, niet te worden vervangen. Dat scheelt 35 miljoen euro per trein.

Al deze efficiëntiebesparingen dragen bij aan een kostenreductie van in totaal 2,5 miljard euro in 2020. In 2017 bezuinigde SNCF al 820 miljoen euro, in 2018 staat een besparing van 780 miljoen euro gepland.

Laat een reactie achter

Lees ook