Plan gratis ov in Duitsland stuit op kritiek

Plan gratis ov in Duitsland stuit op kritiek

De nieuwe Duitse bondsregering wil onderzoeken of gratis openbaar vervoer kan helpen in de strijd tegen vuile lucht. In de nabije toekomst zouden vijf steden de maatregel kunnen testen. Vanuit de sector klinkt kritiek, vanwege de financiële consequenties.

De Duitse ministers Barbara Hendricks (SPD, Milieu), Christian Schmidt (CSU, Verkeer) en kabinetschef Peter Altmaier (CDU) hebben een voorstel voor de maatregel ingediend bij EU-commissaris Karmenu Vella van Milieu. Ook Duitsland heeft moeite om de normen voor luchtkwaliteit te halen. Het gratis maken van het ov zou bij kunnen dragen aan een betere luchtkwaliteit.

Vergroening is een van de speerpunten in het net gesloten coalitieakkoord van CDU/CSU en SPD. Om het autogebruik terug te dringen wil de nieuwe regering op korte termijn een proef doen met gratis ov in vijf steden: Bonn, Essen, Herrenberg (Baden-Württemberg), Reutlingen en Mannheim.

Branchevereniging VDV laat zich kritisch uit over de plannen en wijst met name op de hoge kosten. Nu al gaat 12 miljard euro belastinggeld naar het regionale ov, waarmee het voor de helft kostendekkend is. Dan is nog eens 12 miljard nodig om het gehele Duitse regionale ov gratis te maken, volgens het Duitse persbureau DPA. Daarbij zijn er nog eens miljarden nodig voor nieuwe bussen, treinen en personeel, vanwege de verwachte groei in de vervoervraag, aangezien ook het Duitse ov al met volle voertuigen kampt.

Dat er wat moet gebeuren, is evident. De Europese Commissie wil mogelijk in maart naar het Europees gerechtshof stappen vanwege het niet nakomen van afspraken op het gebied van luchtkwaliteit. Wordt de Duitse regering in het ongelijk gesteld, dan kan dat leiden tot hoge boetes.

Laat een reactie achter

Lees ook