Snelle IC Randstad-Noorden ‘stip aan horizon’
dossier Innovatie

Snelle IC Randstad-Noorden ‘stip aan horizon’

Als het aan spoorbeheerder ProRail ligt, komt er een snelle treinverbinding zonder tussenstops tussen Noord-Nederland en de Randstad. ProRail-topman Pier Eringa wil de reistijd op den duur halveren.

“De afgelopen jaren hebben we het spoorwegennet in Nederland fors verbeterd”, vertelt hij. “Maar de reistijd van Leeuwarden en Groningen naar Amsterdam is al die tijd hetzelfde gebleven. Het wordt tijd dat we dat aanpakken.”

Investeringen
Veel extra investeringen zijn er voor de plannen niet nodig, gaat Eringa verder. ”De meeste baanvakken liggen er al. Ruimtegebrek op het spoor is ook geen probleem: dankzij het spoorbeveiligingssysteem ERTMS kunnen meer treinen van het spoor gebruikmaken.”

Niet concreet
ProRail heeft samen met NS een gezamenlijke visie ontwikkeld voor een snellere verbinding tussen de Randstad en Noord-Nederland. Maar volgens een NS-woordvoerder zijn er nog geen concrete stappen gezet. “We willen de reistijd versnellen op verschillende corridors. Noord-Nederland is er daar één van.”

ProRail wil ook nog geen termijn hangen aan het voornemen. “Het is bedoeld als stip op de horizon”, stelt Eringa.

Spoorplan Noord-Nederland
In 2017 presenteerden de Noordelijke provincies, NS, Arriva, ProRail en het Rijk nog het het Spoorplan Noord-Nederland – als alternatief voor de Zuiderzeelijn die er nooit gekomen is. In dit programma maakte ProRail een ontwerp van de dienstregeling in 2020, bestaande uit twintig spoorprojecten om een snelle verbinding tussen Randstad, Groningen en Leeuwarden te realiseren.

6 reacties

  1. Ing ACF Sierts
    14 februari 2018 om 00:10- Reageren

    Het zou geen stip aan de horizon mogen zijn. Het zou (ruim) voor 2025 gereed moeten zijn, want dat is de afspraak in de Vervoersconcessie. Al sinds 2012 (!) ligt er een Hanzelijn die volgens de PKB gebouwd moet zijn om 200 km/u op te rijden. En NS moet volgens de concessie zorgen voor geschikt materieel dat mbv ETCS die snelheid ook kan halen.

    Het lijkt erop dat dit nieuwe plannetje vooral moet afleiden van het evidente feit dat het allang zover had moeten zijn.

  2. Ing ACF Sierts
    14 februari 2018 om 00:28- Reageren

    Het lijkt er vooral op dat iedereen door alle problemen met de Fyra en de ICdefect collectief vergeten is dat er ook nog zoiets is als een Hanzelijn en een vervoersconcessie 2015-2025. Ja beste mensen, dat is er ook nog. Zou daar wel wat van terechtkomen?

  3. Jan Mastwijk
    14 februari 2018 om 11:55- Reageren

    En geen woord over Hoogeveen, terwijl wij ook recht hebben op een IC-stop. Schandalig!

    • asierts
      16 februari 2018 om 17:19- Reageren

      @ Jan: daar wordt achter de schermen hard aan gewerkt…

  4. Tim Sekac
    16 februari 2018 om 00:54- Reageren

    Er is een petitie op petities.nl : Zuiderzeelijn naar Denemarken en Zweden. Dat spoor vanaf Groningen daarheen bestaat al, maar moet alleen nog even geschikt gemaakt worden voor de Internationale trein. Verder zou het snelle spoor van Amsterdam naar Groningen via Almere, Lelystad, Emmeloord, Lemmer, Heerenveen en Drachten zo snel mogelijk aangelegd moeten worden! Op naar de 10.000 ondertekeningen met die petitie! En naar een toekomst met meer spoor!👍

  5. Martin Wiersema
    17 februari 2018 om 00:55- Reageren

    Geheel eens met Tim Sekac! ZuiderZeelijn 2.0! (Zie ook http://www.mpwiersema.nl)
    En de lijn Groningen-Assen-Hoogeveen-Meppel-Zwolle vv moet uiteraard daarnaast blijven
    bestaan! Inderdaad naar een toekomst met meer spoor!

Laat een reactie achter

Lees ook