Randstad traag op gang met elektrificatie
dossier ZE2025

Randstad traag op gang met elektrificatie

door Maurits van den Toorn in rubriek binnenland
Reacties uitgeschakeld voor Randstad traag op gang met elektrificatie

De drie grote steden lopen bij het elektrificeren van hun stadsdienst flink achter op een aantal middelgrote steden. Onlangs bestelde HTM 5 e-bussen, GVB gaat 31 elektrische bussen aanschaffen en Rotterdam verwacht de eerste tranche van 55 bussen in 2020. Waarom duurt het zo lang in de Randstad? 

De Waddeneilanden Ameland, Terschelling en Vlieland en de regio Eindhoven lopen voorop met elektrisch busvervoer. In de concessie Amstelland-Meerlanden zijn de voorbereidingen om elektrisch te rijden in volle gang. Ook op veel plaatsen elders stromen geleidelijk zero-emissiebussen in, vooral in en rond middelgrote steden als Dordrecht, Groningen, Haarlem, Maastricht en Venlo.

GVB en RET zijn alweer wat langer geleden met allerhande proeven actief geweest. GVB deed tussen 2003 en 2008 met drie waterstofbussen mee aan het Europese CUTE-project (Clean Urban Transport for Europe), terwijl de RET sinds 2010 twee elektrische bussen, e-Busz genaamd, heeft rijden. Bovendien heeft Rotterdam vorig jaar twee waterstofbussen aangeschaft met Europese subsidie. Dat ‘de commerciëlen’ vervolgens met een grootschaliger introductie van emissieloos rijden aan de haal zijn gegaan, heeft vooral te maken met de looptijd van concessies. In recente aanbestedingen wordt rekening gehouden met het Duurzaamheidsconvenant dat vanaf 2030 alle bussen in het openbaar vervoer zero emissie zijn.

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook