Boeing verstookt echt meer dan een TGV

Boeing verstookt echt meer dan een TGV

door in rubriek spoor
Reacties uitgeschakeld voor Boeing verstookt echt meer dan een TGV

Twee weken geleden publiceerde wetenschapsjournalist Karel Knip in de NRC een stuk met een prikkelende kop: de TGV verstookt echt niet minder dan een Boeing. Met veel cijfers probeerde hij zijn stelling te onderbouwen. Klopt zijn redenatie? Nee, zeggen meerdere onderzoekers.

Knip schreef zijn stuk als reactie van het veelbesproken artikel van Dion Medius van de Volkskrant die een praktijkvergelijking maakte tussen vliegtuig en trein voor een reis Amsterdam–Barcelona. Volgens Mebius zou een Boeing zeven tot elf keer meer het klimaat belasten dan de TGV. Daar is volgens Knip wat op af te dingen, schreef hij onder meer op basis van een onderzoek van David McKay uit 2008 dat het aantal megajoules per kilometer berekent voor verschillende modaliteiten.

Geen TGV-berekeningen
In dat onderzoek zijn hogesnelheidstreinen niet meegenomen, zegt Knip zelf ook al. Maar in zijn berekeningen naar het energieverbruik voor een TGV gaat Knip de fout in, zegt Gerben Scheepmaker, business consultant bij NS en promovendus aan de TU Delft. “De gegevens zijn gebaseerd op een Intercity met een maximumsnelheid van 161 km/uur. Daarentegen is de gemiddelde halteafstand van een Intercity een stuk korter dan bij een hogesnelheidstrein, die bijvoorbeeld in Frankrijk vrij snel non-stop over een afstand van

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook