Veertig klachten over Amsterdams ov-net

Veertig klachten over Amsterdams ov-net

Te kleine en overvolle bussen, te lage frequentie van bussen en de Spartaanse uitrusting van station Noord waar te weinig voorzieningen zijn. Een kleine greep uit de veertig klachten die reizigersverenging Rover ontving over het vernieuwde Amsterdamse ov-net.

De reizigersvereniging deed een aantal weken geleden een oproep aan reizigers om ervaringen met het vernieuwde ov-net in de hoofdstad te delen. De meeste klachten ontving Rover vanuit Amsterdam-Noord en omliggende plaatsen als Purmerend. Reizigers missen vooral een directe aansluiting op Amsterdam Centraal. “Er is geen directe buslijn meer richting Amsterdam Centraal vanuit het noorden van de stad. Vanuit Purmerend moeten reizigers nu soms twee keer overstappen om op de plaats van bestemming te komen”, aldus een woordvoerder van Rover. De verschillende buslijnen rijden nu niet verder dan station Noord, waarna reizigers de metro nemen naar het centraal station.

Probleem met overvolle bussen wordt erkend
De bussen door de verschillende buurten in het noorden van Amsterdam zitten overvol, mede door de kleinere capaciteit. Amsterdamse vervoerbedrijf GVB erkent het probleem: “Op de buslijnen 34 en 35 viel het op dat deze soms erg vol waren”, staat in een persverklaring. “We blijven de komende tijd dit zorgvuldig volgen hoe vaak en op welke tijden deze buslijnen het zwaarst belast worden zodat we passende maatregelen kunnen nemen wanneer dit nodig is.”

Spartaanse uitrusting station Noord
Naast klachten over de verschillende buslijnen, ontving Rover ook opmerkingen over station Noord waarbij de term ‘Spartaanse uitrusting’ viel. “Reizigers missen voorzieningen. Vooral toiletten en een roltrap”, zo klinkt het vanuit Rover. De reizigersvereniging gaat de komende weken met GVB om tafel om de verschillende klachten van reizigers te bespreken. GVB is blij met de eerste week van de Noord/Zuidlijn. Het aantal verstoringen bleef beperkt. In totaal viel 0,7 procent van de ritten uit in de eerste week. “Terugkijkend zijn we blij en tevreden met de prestaties van de Noord/Zuidlijn tijdens de eerste week”, aldus GVB.

Heeft Rover dan helemaal geen positieve reacties ontvangen over het vernieuwde Amsterdamse OV-netwerk? Woordvoerder: “Ja van één persoon die metrolijn 52 een prachtige lijn vindt.”

Jan Willem Kerssies

Over Jan Willem

Jan Willem is webredacteur van OV-Magazine.

7 reacties

  1. Dirk Stam
    10 augustus 2018 om 15:35- Reageren

    Ik ben er superblij mee met de NZ lijn geweldig. Snel op het werk en de stations zijn super gaaf gemaakt. Trouwens is er wel een roltrap op station Noord.

  2. MaartenKea
    10 augustus 2018 om 18:56- Reageren

    Spartaans Station Noord,

    Inderdaad is de voorzienig in Noord volstrekt onvoldoende: Geen roltrap vanaf perron naar de hal beneden. Geen enkele bank als zit mogelijkheid in de hal. Geen informatie zuil met alle dienstregelingen van de buslijnen. Geen kantoor voor EBS/ GVB/ CXX althans alleen een kleine voorlopige balie. Een AH-to- go en verder geen enkele winkel, geen toiletten. Kortom een kale lege hal, die met recht spartaans genoemd kan worden.

    Maarten Verwey

  3. Ans Spierings
    11 augustus 2018 om 13:39- Reageren

    Inderdaad volle bussen en dan zijn nog veel mensen met vakantie!
    Erg fijn als je al lichamelijke problemen hebt en moet staan na een dag werken!

  4. Claire
    11 augustus 2018 om 16:57- Reageren

    Ik vind het erg raar dat station Noord maar 1 winkel heeft! Alle grote metro stations hebben zoveel winkels en eetwinkels. Verder moeten we meer overstappen! Je wordt verplicht met de metro te gaan in plaats van de bus die er in 1 keer naar toe reed. Door dat je meer moet overstappen krijg je ook te maken met meer wacht tijd .Verder Trams die zijn komen te vervallen. Centraal Station meer zitbankjes graag. Als ik van me werk kom ben ik moe.

  5. Rieke
    11 augustus 2018 om 18:25- Reageren

    Ik vind het jammer dat bus 32 en bus 33 niet meer mogen rijden naar – en van het centraal station . Het is opvallend dat mensen gedwongen worden door GOB om op de noord zuid lijn te stappen. Op dit station Noord , zijn er geen zitbanken. Ik denk dat er veel mensen zijn die ook behoefte hebben om even te zitten. Er zijn geen prullen bakken . Voorzieningen schieten te kort.
    Geen roltrap na uitstap van de metro om richting de bussen toe te gaan. Voorheen kon je in noord rechtstreeks met een bus naar je afspraak. Sinds het openstellen van de Noord-Zuidlijn moet je vaker de overstap doen . Het lijkt wel een circus met de GOB bussen en mensen worden ongevraagd hiermee geconfronteerd .
    Er zijn nog meer grieven,maar ik en nog andere bewoners van amsterdam
    Noord hopen ten zeerste dat bovengenoemde buslijnen op korte termijn terug komen Het gaat niet alleen om de Noord Zuidlijn tevreden te stellen,
    Het gaat tenslotte om mensen.
    De klant is koning.

  6. Alie
    12 augustus 2018 om 16:09- Reageren

    Ik vindt het jammer dat er zo negatief gereageerd wordt. Ook ik moet 1x extra overstappen maar ik ben in de spits toch nog sneller op het cs dan voorheen. Het valt mij ook op dat men het moeilijk vindt om verder te kijken dan hun neus lang is bij station Noord en Noorderpark worden de fietsen en scooters maar neer gezet op Noord is er een grote tijdelijke fietsstalling tot dat de stalling naast de ingang klaar is maar men zet ze tegen de pilaren en de pui aan. Noorderpark heeft extra fietsenrekken naast de ingang gezet maar men zet ze tegen de balustrade vast.Er zijn ook fietsenrekken onder het viaduct maar ja dan moet je een paar meter verder lopen. Ik ben tevreden met de N/Z lijn en zeker in de spits er kunnen nog wel een paar dingen verbeteren en het aangezicht van Noord met wat winkeltjes in en om het station is wat leuker maar dat komt nog wel hij is pas 3 weken in gebruik

  7. Jeroen van Son
    24 augustus 2018 om 15:02- Reageren

    Erg vervelend dat de bussen zo vol zijn en dat een aantal mensen wat voorzieningen mist. Goed aandachtspunt.
    Wat me verbaasd is dat er volgens Rover slechts één positieve opmerking is. Ik kan me niet voorstellen dat dit representatief is. De open dag(en) van de Noord Zuid lijn waren volgens de pers een regelrecht succes. Misschien moet de vraag anders gesteld worden aan reizigers. Bijvoorbeeld: hoe fijn vindt u het dat de Noord Zuid operationeel is? Of: Welke voordelen heeft dat voor u opgeleverd? En als u dan nog iets zou mogen wensen, wat zou dat dan zijn om het comfort en gemak te vergroten? Dan geeft al een hele andere lading aan het geheel en neigt niet alleen naar de negatieve kanten.

Laat een reactie achter

Lees ook