Langeafstandsbus is ondergewaardeerd door negatief imago

dinsdag 27 mei 2025

Foto: Shutterstock

De langeafstandsbus is voor veel Nederlanders een blinde vlek. Zo’n dertig procent van de bevolking is niet bekend met internationale busdiensten, en het imago is negatief. Als het lukt de beeldvorming over het comfort en de reistijd positiever te maken, kan deze bus een grotere rol spelen bij internationale reizen. Dat blijkt uit het rapport Als beste uit de bus? van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

 

De internationale bus heeft potentie. De onderzoekers wijzen op de sterke positie van de bus voor stedentrips tot circa 500 kilometer, en voor langere afstanden waar de trein of het vliegtuig niet of minder goed bedient – denk aan nachtritten naar wintersportgebieden. De bus biedt bovendien een concurrerend tarief en stoot, net als de trein, weinig CO₂ uit per passagierskilometer.

Twee markten

De markt voor langeafstandsbusvervoer is grofweg op te delen in pakketreizen en reizen waar losse tickets voor worden verkocht. Vooral in die laatste categorie is sprake van stevige dynamiek: FlixBus en BlaBlaCar Bus verzorgen samen wekelijks tussen de 1.000 en 1.300 ritten van en naar Nederland, met Amsterdam als voornaamste knooppunt.

Pakketreizen worden vooral met ouderen geassocieerd, losse tickets met jongeren en studenten. Meer dan een derde van de Nederlanders vindt de bus oncomfortabel, terwijl een kwart van de daadwerkelijke gebruikers juist voor de bus kiest vanwege het comfort.

Volgens het KiM maken Nederlanders jaarlijks zo’n 500.000 buitenlandse reizen als onderdeel van een pakketreis per bus. Daarnaast stappen jaarlijks ongeveer 3,5 miljoen reizigers op een internationale bus met los ticket.

Flexibeler, toch onderbenut

Vergeleken met bijvoorbeeld de auto en het vliegtuig blinkt de bus uit in flexibiliteit in het busnetwerk en een lage CO2-uitstoot. De bestaande infrastructuur biedt ruimte voor groei en ook de infrastructuurkosten zijn lager dan voor bijvoorbeeld de trein. Toch blijft het marktaandeel bescheiden, vooral door de lage bekendheid en het negatieve imago.

Volgens het KiM kan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een stimulerende rol spelen. Door de langeafstandsbus nadrukkelijker te positioneren als duurzaam alternatief in beleid en communicatie en door duidelijke richtlijnen voor haltelocaties en -voorzieningen te ontwikkelen, kan de overheid bijdragen aan een toenemende bekendheid en acceptatie van de bus.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Grenzeloos financieren van ZE bus

19 aug om 13:40 uur

In Nederland zijn we ‘klaar’ met de transitie naar Zero Emissie (ZE) bussen, zeg ik met een knipoog. Vanaf 2025…

Lees verder »
descriptionArtikel

Van nieuwkomer tot gevestigde partij

8 aug om 10:10 uur

In iets meer dan tien jaar tijd is EBS uitgegroeid van een relatief onbekende nieuwkomer tot een gevestigde…

Lees verder »
descriptionArtikel

Betere bussen voor Brussel

25 jul om 12:05 uur

MIVB, de vervoerder in het Brusselse gewest, heeft sinds begin dit jaar een aantal elektrische Daimler eCitaro’…

Lees verder »
descriptionArtikel

Bus zonder bestuurder

24 jul om 16:12 uur

Autonoom vervoer lijkt al jaren dé belofte voor de toekomst, maar in de vorm van autonoom rijdende bussen met …

Lees verder »
descriptionArtikel

Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer

2 jul om 11:07 uur

De motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…

Lees verder »
descriptionArtikel

Concessie Amsterdam wederom gegund aan GVB

1 jul om 09:15 uur

GVB mag de concessie Amsterdam blijven verzorgen, heeft het het dagelijks bestuur van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Faillissement dreigt opnieuw voor Ebusco

30 apr om 11:51 uur

​Ebusco, de Nederlandse producent van elektrische bussen, bevindt zich opnieuw in een kritieke financiële…

Lees verder »
descriptionArtikel

EBS wint busvervoer Zeeland

19 mrt om 10:44 uur

De provincie Zeeland heeft vandaag bekend gemaakt de openbaar busvervoer-concessie te gunnen aan EBS. De…

Lees verder »