De lessen van apart aanbesteden 
dossier Aanbesteden

De lessen van apart aanbesteden 

door Stevin Technology Consultants in rubriek bus
Reacties uitgeschakeld voor De lessen van apart aanbesteden 

Het is al meer dan twintig jaar voer voor debat: de keuze voor de splitsing van het vervoer op het spoor en het beheer van de railinfrastructuur. Anno 2018 staan we met de elektrische bus voor een soortgelijke keuze. Bussen bestellen is geen probleem, het opladen wél. Wie regelt de infrastructuur? Een infrabeheerder na aanbesteding? Liever niet, schrijven de adviseurs van Stevin Technology Consultants. Zij trekken een parallel tussen toen en nu.

De elektrische bus is op dit moment een van de pijlers van de transitie naar zero emissie openbaar vervoer. Eindhoven, de Wadden, Groningen, Utrecht en Amsterdam bewijzen dat het kan. Wij zien dat de aanleg van laadinfrastructuur een arsenaal aan uitdagingen én mogelijkheden met zich meebrengt. De meest voorkomende hebben we in kaart gebracht in de afbeelding. Voor vervoerders betekent de opkomst van elektrisch busvervoer een compleet nieuwe uitdaging: zij moeten naast de e-bussen ook de laadinfrastructuur voor hun rekening nemen. 

Een vaak genoemde manier om de vervoerder hiervan te ontlasten is het apart aanbesteden van de laadinfra. Vanaf de jaren negentig zijn, gedreven door Europese richtlijnen, verschillende netwerksectoren geopend voor concurrentie. De belangrijkste reden om te splitsen is marktwerking introduceren, vanuit de overtuiging dat meer concurrentie

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook