Dieselkachel in e-bus versnelt transitie
dossier ZE2025

Dieselkachel in e-bus versnelt transitie

Nog steeds is gemiddeld slechts 10 tot 30 procent van de nieuwe bussen in een aanbesteding zero emissie. Dat zegt Han van de Wal, adviseur duurzame mobiliteit. Veel vervoerders vinden het een te groot financieel risico en kopen nog diesels. Volgens hem ontwikkelt zero emissie busvervoer zich sneller als we kiezen voor elektrische bussen met brandstofverwarming. Hermes koos daar bewust voor, zegt directeur Juul van Hout.

Natuurlijk”, antwoordt Hermes-directeur Juul van Hout op de vraag of zero emissie busvervoer een financieel risico is. “Maar je moet je nek durven uitsteken, zero emissie is inmiddels proven technology.” Hermes won in 2016 de concessie Zuidoost-Brabant met het aanbod van de grootste elektrische ov-busvloot van Europa: 43 gelede elektrische Citea’s van VDL, ingezet op de hov-lijnen in Eindhoven. “In onze bieding waren we ambitieus, maar daarmee we wonnen wel. Dus dan moet je het waarmaken. Ov-bedrijven vanuit de hele wereld hebben al een kijkje in onze keuken genomen om te zien hoe wij zo’n grote elektrische vloot laten rijden. En het werkt.” 

Je moet je nek durven uitsteken, zero emissie is inmiddels proven technology.

Aanschaf diesels
Ondanks de 43 e-bussen in Eindhoven en de 100 stuks in Amstelland-Meerlanden, 

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook