De overgang van regulier busvervoer naar zero emissie busvervoer dwingt alle partijen van de ov-keten en de energieketen in gesprek te gaan. Om deze dialoog te ondersteunen ontwikkelde het CROW het ‘Total Cost of Ownership-Model (TCO) voor Zero Emissie Bussen’. In een korte film wordt het model nader toegelicht.
Het TCO-model berekent de totale kosten van het busvervoer, laadinfrastructuur, maatschappelijke baten en exploitatie. De resultaten worden overzichtelijk weergegeven. De kennisdeling, die noodzakelijk is voor de versnelling van de overgang op zero emissie busvervoer, wordt ondersteund op een neutrale manier. Voor alle partijen die meewerken aan de invoer van zero emissie bussen is het model gratis beschikbaar.
Film
Aan de korte film over het TCO-model is de afgelopen maanden gewerkt door vertegenwoordigers van de Provincie Utrecht, de Gemeente Utrecht, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Qbuzz en het CROW. Zij laten zien hoe het model precies werkt en hoe de kosten berekend worden. Daarnaast licht de video toe hoe op basis van de uitkomsten afwegingen kunnen worden gemaakt samen met alle stakeholders in de keten.
Bekijk hier de film:

- Hoe Brussel ruimte maakte voor meer ov - 4 juni 2020
- Groningen wint strijd om hyperloop - 23 december 2019
- Dit zijn de best gelezen artikelen van 2019 - 18 december 2019
- Op zoek naar de ideale mix van modaliteiten - 16 december 2019
- Verlenging concessie Amstelland-Meerlanden - 13 december 2019