Slim remsysteem voor Haagse trams

Slim remsysteem voor Haagse trams

De trams in Den Haag krijgen een slim detectiesysteem waarmee HTM aanrijdingen op het spoor verwacht te kunnen voorkomen. Het Haagse ov-bedrijf gaat met de remhulp als eerste vervoerder in Nederland praktijkervaring opdoen.

Een speciale camera en radarsensor waarschuwt de trambestuurder als er gevaar dreigt met objecten op het spoor zoals auto’s, vrachtwagens en bussen. Mocht de bestuurder niet tijdig reageren dan zorgt het nieuwe detectiesysteem ervoor dat de tram vanzelf geleidelijk remt, het is geen noodstop. Het remsysteem berekent ook de remafstand die nodig is om een aanrijding te voorkomen.

Uitgebreid getest
Het ov-bedrijf heeft het nieuwe systeem vanaf 2017 uitgebreid getest zonder reizigers aan boord. De trambestuurders die gaan rijden met de slimme remhulp zijn inmiddels opgeleid. Als de ervaringen positief zijn, wil HTM alle grijsrode trams gaan uitrusten met het systeem. Daarna zal worden bekeken of de trams van de RandstadRail een detectiesysteem krijgen.

Noodzakelijk systeem
Een dergelijk remsysteem is geen overbodige luxe. Het vervoerbedrijf heeft gemiddeld 256 aanrijdingen per jaar. “Vaak gaat het om fietsers en voetgangers die onvoldoende aandacht hebben voor andere weggebruikers, al dan niet door het gebruik van smartphones en oordopjes”, stelt HTM.

Ook automobilisten die plotseling remmen of hun voertuig op het spoor stilzetten, zorgen voor onveilige verkeerssituaties. De remweg van een tram is tot drie keer langer dan die van een auto. “Snel remmen voor een voertuig dat de doorgang blokkeert voorkomt verkeersslachtoffers en schade”, aldus het ov-bedrijf.

Lees ook: Londense bussen rijden nooit meer te hard

Laat een reactie achter

Lees ook