Studie: Uber haalt mensen uit het ov

Studie: Uber haalt mensen uit het ov

In 31 van de 35 grote stedelijke gebieden in Amerika daalt het aantal reizigers met bus- en railvervoer. Dat komt deels door taxiservices als Uber en Lyft, blijkt uit Amerikaans onderzoek. 

Toen Uber en Lyft tien jaar geleden op het stedelijke toneel arriveerden, beweerden ze een toevoeging te zijn op het bestaande openbaar vervoer. Door reizigers naar treinstations te brengen en ‘s avonds laat weer thuis te brengen hoopten beide bedrijven dat mensen auto’s zouden laten staan.

Maar nu bevindt het ov in 31 van de 35 grote Amerikaanse stedelijke gebieden zich in een crisis, blijkt uit onderzoek van de universiteit van Kentucky. Het aantal reizigers per bus, trein en metro daalde de afgelopen drie jaar. Een van de oorzaken is de komst van Uber en Lyft.  Rittenservices voor personenvervoer vullen het ov op verschillende manieren aan, maar het is de vraag of dat wel voldoende gebeurt”, zegt Gregory Erhardt, hoogleraar aan de universiteit van Kentucky, en hoofdauteur van de studie.

Taxiritten vertienvoudigd
Tussen 2015 en 2018 is het aantal ritten met Uber- en Lyft gestegen van 60.000 naar bijna 600.000 in New York City. Ondertussen werden in dezelfde periode dagelijks 580.000 minder reizigers geregistreerd in bus- en railvervoer. Met twee afgestudeerde studenten zocht Erhardt naar oorzaken. De hoogleraar bestudeerde cijfers over tariefveranderingen, het aandeel autovrije huishoudens, de aanwezigheid van deelfietsen en gasprijzen. Al deze data kwamen uit openbare bronnen. Veel van deze factoren hadden een relatie met rittenservice; sommige positief, sommige negatief.

De introductie van Uber en Lyft viel in de laatste categorie, stelt Erhardt. Taxiservices laten het aantal ov-reizigers verder dalen. Dat effect ziet er van jaar tot jaar gering uit. Maar opgeteld is het substantieel. “Na acht jaar zouden de rittenservices gepaard gaan met een afname van 12,7 procent van het aantal busreizigers”, zo stelt de studie.

Meer taxikilometers, minder ov
Besluitvormers moeten opletten zo stelt het onderzoek: steden worden geconfronteerd met meer congestie en meer CO2-uitstoot. Omdat reizigers zich verplaatsen per Ubertaxi neemt het aantal auto’s toe, ten koste van het aantal ov-kilometers. In sommige gevallen komen Uber en Lyft de belofte van aanvulling van het ov wel na: mensen zonder eigen voertuig en die niet eerder door taxi’s werden bediend, blijken van de nieuwe taxiservices te profiteren.

2 reacties

  1. Wolfgang Spier
    6 februari 2019 om 11:01- Reageren

    Tellingen tonen aan dat ook in Nederlandse steden het aandeel OV afneemt. Zelfs zonder Uber. Vreemd dat in de pers steevast een totaal ander beeld wordt geschetst.

  2. R. v.d. Voort
    10 februari 2019 om 00:39- Reageren

    Één van de oorzaken van het lager aantal mensen dat met het ov in de stad reist komt naar mijn mening door de momenteel te hoge tarieven, die er voor zorgen dat mensen goedkopere alternatieve middelen van vervoer kiezen.

Laat een reactie achter

Lees ook