Fyra-treinen leveren NS 21 miljoen op

Fyra-treinen leveren NS 21 miljoen op

Goed Fyra-nieuws voor NS. Nu AnsaldoBreda alle Fyra-treinen heeft doorverkocht, ontvangt NS alsnog 21 miljoen euro.

Dat schrijft het Financieele Dagblad. Nadat NS de treinen in 2014 terugstuurde aan het Italiaanse Finmeccanica, het toenmalige moederbedrijf van AnsaldoBreda, ontving het Nederlandse spoorbedrijf al 125 miljoen euro. Ook werd afgesproken dat NS per verkocht voertuig 3,5 miljoen euro zou ontvangen, met een maximum van 21 miljoen.

In de tussentijd veranderde Finmeccanica zijn bedrijfsvoering, verkocht het in 2015 de aandelen van AnsaldoBreda aan het Japanse Hitachi en veranderde de naam in 2016 in Leonardo. Hitachi nam de afspraak met NS echter niet over, waardoor Leonardo daarvoor verantwoordelijk bleef.

De nieuwe eigenaar van de V250-modellen is de Italiaanse spoorwegmaatschappij Trenitalia. Er was al langer sprake van een doorverkoop van de V250-voertuigen, maar de verkoop was nog steeds niet officieel afgerond. Nu is de transactie dus wel voltooid.

De Fyra reed van 9 december 2012 tot en met 17 januari 2013 op het HSL-traject tussen Amsterdam en Brussel. Gedurende die maanden was continu sprake van technische problemen. Daarna werd de Fyra vervangen door de IC Direct.

Eén reactie

  1. Arjan Krabbenbos
    16 april 2019 om 21:49- Reageren

    Ben blij dat de voormalige Fyra-treinstellen een nieuwe toekomst krijgen. Niet meer sporend tussen de Lage Landen over HSL-spoor, maar in hun thuisland Italie!
    De treinstellen van deze 4800-serie gaan nu verder onder de naam ETR 700 met een gewijzigd in en exterieur. Trenitalia is de nieuwe eigenaar van deze rijdende schoenendozen en hopelijk presteren ze daar langer en beter dan hier tussen Nederland en Belgie ooit even.
    Ik heb er ooit een retourrit meegemaakt van Rotterdam via de HSL naar Schiphol en terug en dat zonder problemen.

    Hopelijk kan ik ze later dit jaar weer gebruiken, als ik met vakantie in Italie ga.

    Ben benieuwd wanneer de eerste passagiers met deze gemoderniseerde treinen kunnen reizen. En hoe vaak per dag of week en p welke trajecten ze worden ingezet.
    Hopelijk gaan we er veel van horen en dan in de positieve zin! Italie heeft mooie treinen zowel op snelspoor alsmede op lokale lijnen.

    Hoop binnenkort er vaker over te horen! Belle Italia!

Laat een reactie achter

Lees ook