Amstelveenlijn gaat 13 december rijden

Amstelveenlijn gaat 13 december rijden

Na twee jaar aan werkzaamheden, is de eerste testrit van de vernieuwde Amstelveenlijn op maandag 31 augustus gemaakt. Ook werd bekend dat de nieuwe 15G-trams 13 december starten met rijden.

Een bestuurlijk werkbezoek van bestuurders, directeuren en managers van de Vervoerregio Amsterdam, GVB en de gemeenten Amsterdam en Amstelveen aan de Amstelveenlijn markeerde het einde van de grootschalige werkzaamheden en luidde de start van de test- en oefenperiode in. De werkzaamheden aan spoor en haltes hebben zo’n twee jaar geduurd.

Laatste fase voor de finish

Secretaris-directeur van de Vervoerregio Thea de Vries over deze laatste belangrijke fase: “Nu de infrastructuur is overgedragen, de systemen zijn geïnstalleerd én we voldoende trams hebben, kan het testen en oefenen beginnen. De laatste fase voor de finish. Dat klinkt goed, maar we zijn er nog niet. Nu gaan we zien hoe deze verschillende onderdelen samenwerken. Werkt alles zoals het zou moeten?

We weten allemaal van andere grote infrastructurele projecten hoe weerbarstig de praktijk kan zijn bij het halen van planningen. We zijn er dan ook heel trots op dat het project Amstelveenlijn nog steeds op schema ligt. Dit is mogelijk gemaakt door de enorme inzet van velen en het geduld en begrip van de inwoners in Buitenveldert en Amstelveen. Ontzettend bedankt hiervoor!”

Stap voor stap

De eerstvolgende stap is het testen van de technische infrasystemen vanaf september. In oktober start GVB met het opleiden van de circa 300 trambestuurders en het testen en oefenen in de praktijk met de 15G trams. In 2024 wordt de Amstelveenlijn doorgetrokken naar Uithoorn.

2 reacties

  1. Arjan Krabbenbos
    1 september 2020 om 18:04- Reageren

    Mooi en positief nieuws over de vernieuwde Amstelveenlijn, welke als Amsteltram wordt genoemd welke als opgeknapte tramlijn zonder vertraging kan openen. In 2024 naar Uithoorn, wie weet volgen Mijdrecht en Woerden nog wel eens als een mooie regionale lightrailverbinding. Weer wat anders dan de vertraagde infra van de nu lopende metrolijn B van Schiedam Centrum naar Hoek van Holland Haven 9 en hopelijk zonder tegenslag Hoek van Holland Strand per medio 2022). Helaas sukkelt het Delftse tramlijn 19-project van het Delftse NS Station naar Campus nog twee jaar extra langer door, waarbij de vertraging van dit tramproject al + 15 jaar is!
    Nu maar afwachten of toekomstige projecten als Lelylijn, Niedersachsenlijn wel binnen de marge qua budget als planning blijven. Ook de her ingebruikname van regionale grensverbindingen naar Antwerpen (vanaf Weert), Moenchengladbach (vanaf Roermond) Duesseldorf vanaf Nijmegen-Kleve en het tramproject in Maastricht zijn hete hangijzers. de tram tussen Hasselt en Maastricht kan over de voormalige spoorbrug een enorme aanwas aan reizigers genereren. Treinstations van de beide Limburgse provinciesteden aan weerzijden van de grens met een doortrekking naar Randwyck waar Universiteit, Ziekenhuis en het MECC Beursgebouw zich bevinden. Zo lang er tussen ontbrekende spoorsecties geen (spoor0 vervoer is , deze zo spoedig mogelijk een OV verbinding instellen met bussen.
    Ook de ontbrekende schakels van extra sporen tussen Schiedam C. en Delft Campus, Olst-Deventer, Woerden-Gouda, Leiden C-Alphen aan den Rijn, Den Helder-Schagen, Heerhugowaard-Hoorn en Enkhuizen-Hoorn Kersenboogerd moet overwogen worden. Ook de brug bij Ravenstein en de IJsselbrug van Zutphen dienen verdubbelt te worden. Zo worden flessenhalzen verleden tijd en kunnen er nieuwe stations als Zwolle Zuid, Schiedam Kethel na jaren van wachten in gebruik worden genomen. Oo Alle beetjes helpen k de treindienst met Sprinters op zondag waar eens in het uur eigenlijk minstens twee per uur moeten worden. Maar ook aansluitingen zijn noodzakelijk op knooppunten zowel binnen als op buitenlandse grenssecties.

  2. Frans Eekhout
    11 september 2020 om 16:08- Reageren

    Goede opsomming van projecten en ontbrekende railinfrastructuur die extra aandacht verdienen en waar nodig snel iets aan gedaan moet worden Arjan. Ik ben het volledig met jouw eens en eigenlijk ook verbaasd waarom sommige enkelsporige verbindingen zoals Roermond – Venlo – Nijmegen niet meer dubbelsporig gemaakt werden en worden, was daar geen geld meer voor of onvoldoende draagkracht en ook de ontbrekende schakels zoals Deventer – Zutphen. Misschien moet de politiek en samenleving meer geld voor over hebben om de door jouw genoemde punten nu eens binnen het budget en tijd te verwezenlijken en daarmee het milieu een dienst te bewijzen. Nu ontbreekt ook nog de metro lijn van Amsterdam CS naar Isolatorweg om er een echte ringlijn van te maken. Als de Amstelveen tramlijn volgens plan verloopt, is dit een van de weinige OV projecten waar men positief naar kan kijken en of dat lukt moet de komende maanden uitwijzen, succes…!

Laat een reactie achter

Lees ook