Met de ondertekening van het contract gaat de realisatie van de Uithoornlijn nu echt beginnen.
Realisatie Uithoornlijn gaat van start
Aannemer Dura Vermeer en Vervoerregio Amsterdam zetten woensdag 11 maart een handtekening onder het contract voor de tramverbinding tussen Amstelveen Zuid en Uithoorn.
De aannemer werkt in 2020 aan het ontwerp, planning en voorbereidende werkzaamheden. De bouw start in 2021 en gaat 2,5 jaar duren. In 2023 moet een testperiode plaatsvinden, zodat vervolgens in 2024 de eerste trams met reizigers van en naar Uithoorn kunnen rijden.
Minder hinder
Dura Vermeer won eerder al de aanbestedingsprocedure. De aannemer werd het beste beoordeeld, omdat ze de hinder voor de omgeving zoveel mogelijk wil beperken. De aannemer kiest ervoor geen damwanden te gebruiken om de spoordijk te verstevigen. Ook worden in een vroeg stadium geluidschermen geplaatst.
“Dit project is ons op het lijf geschreven,” stelt Jil Ligterink. De directeur van Dura Vermeer is ervan overtuigd dat de klus binnen budget en planning wordt uitgevoerd. De aanneemsom bedraagt circa 55 miljoen euro.
Op 31 mei 2016 besloot Stadsregio Amsterdam samen met de gemeenten Amstelveen en Uithoorn om de Amstelveenlijn door te trekken naar Uithoorn, zodat er en directe tramverbinding vanuit het centrum van Uithoorn via Amstelveen naar station Amsterdam Zuid zou ontstaan. Vanaf dat station kunnen reizigers dan eenvoudig overstappen op de Noord/Zuidlijn.
Lees ook: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn
Maatwerkoplossingen
Dura Vermeer wil een robuuste en realistische planning neerzetten met een hoge haalbaarheid, realistische doorlooptijden en ruime buffers. Daarnaast heeft Dura Vermeer veel aandacht voor de zogenaamde ‘systeemintegratie’: het laten aansluiten van zowel de eigen (technische) systemen als de systemen van de nevenopdrachtnemers die betrokken zijn om een werkend vervoersysteem te realiseren.
Communicatie met de omgeving speelt een belangrijke rol in de projectaanpak. Zo zetten zowel het projectteam als de aannemer verschillende communicatiemiddelen in om bewoners en geïnteresseerden de gelegenheid te geven het project te volgen en eventuele meldingen – suggesties, vragen of klachten – direct door te geven.
Reacties
Gerard Slegers van de Vervoerregio Amsterdam noemde de ondertekening een bijzonder moment: “Met de Uithoornlijn ontstaat een snelle en betrouwbare openbaarvervoerverbinding tussen Uithoorn en Amsterdam. Deze regionale tramverbinding is een belangrijk onderdeel van onze toekomstvisie: hoogwaardig OV voor een groeiend aantal reizigers.”
Ook de Uithoornse wethouder Jan Hazen is blij met de komst van de Uithoornlijn: “Het busvervoer in de regio staat erg onder druk. Uithoorn blijft met een tram in de toekomst het best aangesloten op Amsterdam en de regio. Dat is belangrijk voor Uithoorn, want veel van onze inwoners werken, studeren of recreëren in Amsterdam of directe omgeving.”
Meer artikelen met dit thema
Flexibiliteit inbouwen met oog op de toekomst
31 jan om 10:30 uurDe openbare ruimte is zowel onder als boven de grond steeds voller, vertelt Rogier Pennings van Stevin. Daarom…
Daimler optimaliseert digitale serviceverlening
30 jan om 09:59 uurDaimler Buses breidt de digitale serviceverlening verder uit richting vervoerders. Het bedrijf ging daarvoor…
Recordorder VDL met 193 e-bussen voor EBS
18 jan om 09:35 uurDe Nederlandse bussenbouwer VDL gaat 193 elektrische Citea-bussen bouwen voor EBS. Die moeten in december 2023…
Cradle-to-cradle verduurzaming staat voorop bij Volvo Bus
12 jan om 14:11 uurDe maatschappelijke bewustwording over klimaatverandering groeit, vertelt Bas Dubois. De directeur van Volvo…
Nieuwe NS-intercity toegelaten tot spoor
9 jan om 13:00 uurDe Inspectie Leefomgeving en Transport heeft de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) van fabrikant Alstom…
‘30 km/uur biedt kans tot betere ov-structurering’
16 dec 2022De invoering van een maximumsnelheid van 30 km in de bebouwde kom als maatregel om de verkeersveiligheid te…
Nieuwe ParkShuttle rijdt na drie jaar weer
6 dec 2022Na drie jaar uit dienst te zijn geweest, rijdt de ParkShuttle sinds maandag 5 december weer. Het autonome…
Veiligheidseisen zetten rem op proeven automatisch vervoer
15 nov 2022Nederland heeft de ambitie voorop te lopen met de ontwikkeling van automatisch vervoer, maar complexe…
Het is niet de 1e regionale tramlijn,eind jaren '90 werd de toenmalige lijn 9 van het GVB doorgetrokken naar Diemen Sniep
Ingediend door c.stork op vr, 13/03/2020 - 23:11
Reactie toevoegen