Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio

donderdag 7 november 2024

Foto: Daimler

Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke stap richting volledig emissievrij openbaar vervoer in de stad, maar Daimler levert in de vorm van Daimler Buses Solutions ook de omringende infrastructuur. De samenwerking tussen beide bedrijven bevalt goed. “Je moet elkaar vinden in intrinsieke motivatie, en bij ons is het de motivatie om een bijdrage te leveren aan de mobiliteitstransitie”, stelt Daimler-directeur Joost van der Bijl. “Omstreeks de zomer van 2025 is HTM de eerste stadsvervoerder die volledig emissieloos openbaar vervoer aanbiedt”, vult Jaap Bierman aan.

HTM-directeur Jaap Bierman en Daimler-directeur Joost van der Bijl spreken elkaar regelmatig over de samenwerking en kunnen het duidelijk uitstekend met elkaar vinden. De samenwerking is nieuw in zijn soort. “Waar je traditioneel bij wijze van spreken de sleutels van de bus overhandigde en daarmee was de kous af, even afgezien van eventuele garantieperiodes, blijven we nu tot tien jaar na de levering van de laatste bus nauw betrokken bij HTM”, vertelt Van der Bijl.

De bussen zijn – ten tijde van schrijven – nog niet in gebruik, maar wel al besteld. HTM test eerst met zowel een korte als een lange bus. De lange bussen zijn 18 meter lange gelede bussen, de ‘korte’ bussen zijn 12 meter lang. Voor het gebruik van de 18-meter-bussen moeten een aantal haltes aangepast worden, zodat ze goed bij de halte kunnen stoppen en mensen overal kunnen in- en uitstappen. “Ook wel spannend, want de lange bussen gaan we logischerwijs inzetten op de drukste routes”, aldus Bierman.

De bussen bevallen tijdens de testfase al goed, weet ook Van der Bijl. “Ik heb er zelf ook al in gereden, en je rijdt echt als een god. Ook de harmonicabussen, daar merk je bijna niks van dat ze langer zijn, de uitzwaai is zelfs iets korter.”

Ook de chauffeurs zijn enthousiast. “De bus is comfortabel, ergonomisch beter voor elkaar, stil en geluidloos”, aldus Bierman. Dat heeft ook een neveneffect, vertelt Van der Bijl. “De bussen zijn zo stil dat fietsers en voetgangers je niet altijd horen aankomen.” Bierman: “Daar hebben we wat op bedacht: we hebben een soort trambelletje gemonteerd.”

Beide heren vinden het belangrijk dat de buschauffeur een goede werkplek heeft. “Dat draagt bij aan het werkplezier en voorkomt uitval. En een chauffeur die goed in zijn of haar vel zit, zorgt ook voor een prettiger sfeer in de bus voor de passagiers.”

Aanpassingen aan de bus 

De bussen kennen nog meer kleine, maar nuttige innovaties. “Zo zit er een lichtje in de stopknop, zodat je als passagier weet dat de knop is ingedrukt. Simpel, maar doeltreffend.” Ook zijn de informatieschermen verbeterd en op meerdere plekken in de bus aanwezig.

Een grotere verbetering is de toegankelijkheid voor elektrische rolstoelen. Vanwege hun gewicht konden deze rolstoelen in de ‘oude’ bussen niet mee. In de nieuwe bussen is dat beter geregeld. Dankzij een simpele constructie zijn ook gebruikers van elektrische rolstoelen van harte welkom. Bierman: “We hebben deze vastzetmogelijkheid uitgebreid getest met positief resultaat.” De test vond plaats samen met stichting Voorall, die de belangen van mensen met een beperking behartigt. De deelnemers waren positief over de vastzetmogelijkheid in de eCitaro.

Verandering 

Het vervangen van een complete vloot bussen is sowieso geen sinecure, maar dit project is toch wel van een andere orde. “We doen veel meer dan alleen maar de aflevering”, aldus Van der Bijl, “we leveren continue ondersteuning en blijven betrokken. Daarvoor hebben we ook Daimler Buses Solutions opgericht.”

Bierman vult Van der Bijl aan: “We hebben geen bussen gekocht, maar een bus-systeem. Een elektrische bus is een halve tram. Bij een traditionele bus, of dat nou diesel of aardgas is, tank je de bus vol en rij je verder de rest van de dag, onafhankelijk van een systeem. Nu moet je rekening houden met het opladen en zorgen dat de chauffeur bijvoorbeeld de juiste bus pakt bij de remise. Daimler levert ook de laadinfrastructuur, via onderaannemers.”

“Wij zijn en blijven voor HTM het aanspreekpunt en regelen de rest”, verduidelijkt Van der Bijl. De opdracht is vanaf dag één als één systeem uitgevraagd. “Dat voorkomt allerlei kleine en grote afhankelijkheden”, stelt Bierman.

Bijdrage aan oplossen netcongestie 

De volledig elektrische vloot en de oplaadinfrastructuur kunnen ook bijdragen aan het balanceren van de belasting op het stroomnet. “Daarover hebben we ook contact met de netbeheerder Stedin, want we hebben bijna ons eigen stroomnet, bij wijze van spreken”, aldus Bierman. “Ook met de trams hebben we uiteraard een heel net liggen aan bovenleidingen. Er is steeds meer belangstelling voor om dat slim in te zetten, zodat je de piekvraag naar beneden kunt krijgen.” HTM experimenteert ook met onder andere eigen zonnecellen om de stroombehoefte vanuit HTM te verminderen.

Trots op samenwerking 

Het inzetten van elektrische bussen is een omschakeling waar we langzamerhand aan wennen. De samenwerking tussen de twee partijen is minstens net zo vernieuwend. Bierman en Van der Bijl zijn zichtbaar trots op het project én tevreden over de samenwerking. Ze vinden elkaar in de ambitie de reiziger voorop te stellen. Bierman: “We doen alles voor de reiziger en voor de werknemer. We denken samen na over de dilemma’s die bij het project horen en kiezen samen voor de beste oplossing. Daarbij zitten we echt op dezelfde lijn, als HTM en Daimler, om het beste voor de stad, de reiziger en de chauffeur te willen.”

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Grenzeloos financieren van ZE bus

19 aug om 13:40 uur

In Nederland zijn we ‘klaar’ met de transitie naar Zero Emissie (ZE) bussen, zeg ik met een knipoog. Vanaf 2025…

Lees verder »
descriptionArtikel

Provincies moeten rol als aanjager publieke mobiliteit pakken

8 aug om 10:54 uur

De provincies en de vervoerregio’s hebben een sleutelrol bij het slimmer en samenhangender organiseren van…

Lees verder »
descriptionArtikel

“Investeer in ov als hefboom voor economische en ruimtelijke ontwikkeling”

8 aug om 10:25 uur

Daan van Gent en Freek Lier, beide adviseur bij adviesbureau Decisio, maken zich zorgen over de manier waarop…

Lees verder »
descriptionArtikel

Van nieuwkomer tot gevestigde partij

8 aug om 10:10 uur

In iets meer dan tien jaar tijd is EBS uitgegroeid van een relatief onbekende nieuwkomer tot een gevestigde…

Lees verder »
descriptionArtikel

Betere bussen voor Brussel

25 jul om 12:05 uur

MIVB, de vervoerder in het Brusselse gewest, heeft sinds begin dit jaar een aantal elektrische Daimler eCitaro’…

Lees verder »
descriptionArtikel

Bus zonder bestuurder

24 jul om 16:12 uur

Autonoom vervoer lijkt al jaren dé belofte voor de toekomst, maar in de vorm van autonoom rijdende bussen met …

Lees verder »
descriptionArtikel

Het gebrek aan financiering: wie zitten er op de blaren? Een verkenning langs sociale klassen

18 jul om 09:52 uur

Het kabinet heeft ingrijpende bezuinigingen op het openbaar vervoer aangekondigd. De gevolgen hiervan zijn …

Lees verder »
descriptionArtikel

Doorbraak op het spoor: vakbondsleden CNV keuren cao-voorstel goed

14 jul om 12:00 uur

Er is een doorbraak op het spoor: leden van vakbond CNV hebben maandagochtend ingestemd met het eindbod van NS…

Lees verder »