Grenzeloos financieren van ZE bus

dinsdag 19 augustus 2025

Foto: Shutterstock

In Nederland zijn we ‘klaar’ met de transitie naar Zero Emissie (ZE) bussen, zeg ik met een knipoog. Vanaf 2025 bestellen we alleen nog ZE-bussen, en vóór 2030 wordt de rest vervangen. Natuurlijk zijn er obstakels, zoals netcongestie en lange levertijden, maar de sector blijft vasthouden aan deze ambitie. Zelfs nu het openbaar vervoer het met fors minder rijkssubsidie moet doen.

Anders is de situatie op het zuidelijk halfrond. Veel landen hebben net zulke duurzame ambities, maar lopen vast op financiering. Terwijl Nederland profiteert van relatief stabiele inkomsten, ontwikkelde financiële markten en overheidssteun, moeten steden in het zuiden het vaak doen met lage belastingopbrengsten en beperkte toegang tot betaalbaar kapitaal. Dat maakt grootschalige investeringen in elektrische bussen extra lastig.

De opstartkosten voor ZE bus zijn, afhankelijk van geografische locatie, tot vier keer zo hoog als die van dieselbussen. Maar het is vooral de beperkte toegang tot financiering die vertraagt. Dat komt niet alleen door geldgebrek, maar ook door het ontbreken van de juiste voorwaarden, connecties of kennis.

Innovatieve oplossingen zijn er wel. Denk aan ‘blended finance’ - het combineren van publieke en private middelen – waarbij net zoals bij onze Nederlandse ‘bussenlening’ de participatie van de overheid bijdraagt aan gunstiger afspraken. Ook een variant zijn de ‘pay-as-you-save’-modellen, waarbij besparingen op brandstof en onderhoud de investering uiteindelijk terugbetalen. De kunst is om de koppeling te maken tussen  financiers zoals ontwikkelingsbanken en landen waar de ambities tot nog toe strand.

De energietransitie is pas écht inclusief als ook steden op het zuidelijk halfrond de overstap kunnen maken. Het is tijd dat financiering net zo grenzeloos wordt als klimaatverandering zelf. Dus als u nog mooie ideeën heeft..?

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Van nieuwkomer tot gevestigde partij

8 aug om 10:10 uur

In iets meer dan tien jaar tijd is EBS uitgegroeid van een relatief onbekende nieuwkomer tot een gevestigde…

Lees verder »
descriptionArtikel

Betere bussen voor Brussel

25 jul om 12:05 uur

MIVB, de vervoerder in het Brusselse gewest, heeft sinds begin dit jaar een aantal elektrische Daimler eCitaro’…

Lees verder »
descriptionArtikel

Bus zonder bestuurder

24 jul om 16:12 uur

Autonoom vervoer lijkt al jaren dé belofte voor de toekomst, maar in de vorm van autonoom rijdende bussen met …

Lees verder »
descriptionArtikel

Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer

2 jul om 11:07 uur

De motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…

Lees verder »
descriptionArtikel

Concessie Amsterdam wederom gegund aan GVB

1 jul om 09:15 uur

GVB mag de concessie Amsterdam blijven verzorgen, heeft het het dagelijks bestuur van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Langeafstandsbus is ondergewaardeerd door negatief imago

27 mei om 08:55 uur

De langeafstandsbus is voor veel Nederlanders een blinde vlek. Zo’n dertig…

Lees verder »
descriptionArtikel

Faillissement dreigt opnieuw voor Ebusco

30 apr om 11:51 uur

​Ebusco, de Nederlandse producent van elektrische bussen, bevindt zich opnieuw in een kritieke financiële…

Lees verder »
descriptionArtikel

EBS wint busvervoer Zeeland

19 mrt om 10:44 uur

De provincie Zeeland heeft vandaag bekend gemaakt de openbaar busvervoer-concessie te gunnen aan EBS. De…

Lees verder »