FlixTrain maakt serieus werk van de Europese ambities, met de aankoop van maar liefst 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. De treinstellen worden geleverd door de Spaanse fabrikant Talgo, de locomotieven door Siemens.
FLixTrain bestelt 65 hogesnelheidstreinen

Foto: Shutterstock
De treinen zijn gebaseerd op de ICE L, waar Deutsche Bahn mee rijdt. Met de investering is 2,4 miljard gemoeid. De maximumsnelheid van de treinen is 230 kilometer per uur. De treinen zijn de eerste hogesnelheidstreinen voor de vervoerder. FlixTrain voorziet groei op de markt voor internationale treinreizen binnen Europa.
FlixTrain heeft voornamelijk langeafstandsverbindingen in Duitsland. Momenteel gebruitk het bedrijf hiervoor oude intercityrijtuigen. Anders dan gebruikelijk kennen treinen van FlixTrain geen klassen. Kaartjes zijn doorgaans goedkoper dan die van traditionele aanbieders zoals Deutsche Bahn.
Eind december moet de verbinding tussen Berlijn en Warschau operationeel zijn. Ook een verbinding tussen Rotterdam en Duitse steden stond oorspronkelijk op de planning, maar dit plan lijkt nog niet echt vorm te krijgen.