Na de frequentieverhoging op de spoorverbinding Amsterdam–Eindhoven, volgen tot eind 2028 vanuit het programma hoogfrequent spoor (PHS) nog eens vijf corridors waar een tienminutentreinen gaan rijden.
‘PHS blijft binnen planning én budget’

Na de frequentieverhoging op de spoorverbinding Amsterdam–Eindhoven, volgen tot eind 2028 vanuit het programma hoogfrequent spoor (PHS) nog eens vijf corridors waar een tienminutentreinen gaan rijden.
Op de stations Amsterdam Centraal en Sloterdijk wordt de komende jaren de spoorinfrastructuur heringericht. Daarvoor tekende ProRail deze week twee contracten met de adviesbureaus Sweco en Movares.
Voor de uitbreiding van 34 naar 57 treinen op Amsterdam Centraal trekt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 150 miljoen euro uit en voor de twee extra perrons op Amsterdam ...
Per 2025 worden zes sprinters en acht Intercity’s ingezet op het traject Den Haag–Rotterdam, zodat elke vijf minuten een trein kan rijden. De ‘vijfminutentrein’ maakt deel uit van het hoofdrailnet, ...
De trein moet de competitie met de weg en het vliegtuig aan kunnen, vindt ProRail-topman Pier Eringa. “Treinen moeten hoogfrequent en met 180 km/uur gaan rijden.”
De ontvlechting van de sporenknoop bij station Utrecht werpt nu al zijn vruchten af, stelt ProRail. Sinds juni is de punctualiteit sterk gestegen.
De provincie Gelderland, het Rijk, ProRail en de gemeente Overbetuwe hebben samen voldoende geld gevonden voor een robuustere treinenloop rond Arnhem en Nijmegen.
De verbouwingen aan station Geldermalsen zijn nog lang niet klaar. Na het interieur en exterieur komen nu de sporen aan de beurt. Het station krijgt twee extra perrons en een ...
De verwachting is dat niet eerder dan in 2018 er zes Intercity’s per uur gaan rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. Die treinen gaan op zes seconden nauwkeurig vertrekken.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de regio’s trekken 1,1 miljard euro uit voor verbeteringen aan het spoor. Er komen grote aanpassingen bij Amsterdam Centraal en het spoor bij ...
© Chris Pennarts
Na het beschikbaar komen van nieuwe of verbeterde railinfrastructuur moet NS daarop zo snel mogelijk meer of snellere treinen laten rijden. Dat staat in de concept-ontwerpvervoerconcessie voor het hoofdrailnet 2015-2025. ...
Geen vaste treincorridors, geen hogere snelheden en geen aparte spitsdienstregelingen. In hun operationele uitwerking ‘Beter en meer’ houden NS en ProRail vast aan het vertrouwde principe van de dienstregeling 2007 ...
Hogere snelheid minder belangrijk, betoogt Vincent Boelen, adviseur mobiliteit en ov-planoloog bij de gemeente Breda. In het vorige nummer van OV-Magazine presenteerde Marc Maartens een alternatief voor Programma Hoogfrequent Spoor. Hij ...
Als meer dan 40 procent van de reizigers nu moet overstappen op een grens van het hoofdrailnet, dan verdienen zij een doorgaande verbinding. Dat is het voorstel van de Federatie ...
Als het aan NS en ProRail ligt, wordt het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) in de nieuwe vervoerconcessie (2015-2025) maar op twee trajecten ingevoerd. Na 2017 komen er alleen zes Intercity’s per uur ...
Het Programma Hoogfrequent Spoor biedt in 2028 vooral meer van hetzelfde: geen vier maar zes Intercity’s per uur op hoofdassen. Maar er zijn 10 redenen waarom PHS onhaalbaar wordt. Is ...
De uitbreiding van het aantal sporen bij Weesp is pas echt interessant als tussen Schiphol en Lelystad de snelheid omhoog gaat naar 160 tot 200 kilometer per uur. Anders blijft ...
De nieuwe NS-vervoerconcessie 2015-2025 voor het hoofdrailnet wordt aangescherpt. Dat heeft Jeroen Fukken gezegd op het symposium van reizigersvereniging Rover over het Vierde Spoorpakket van de Europese Commissie. Fukken is directeur ...
Sterker railvervoer rond de steden, snellere Intercity’s tussen de steden en beter ketenvervoer van deur tot deur. Dat zijn de drie hoofdpunten van de ‘Toekomstbeelden reizigersvervoer 2030’ die Railforum vanmiddag ...
Elke 10 minuten een intercity is geen goed idee. Beter is vier intercity’s per uur plus 2 snelle treinen die 200 kilometer per uur rijden. Door de snelheid op het ...