In Beeld: Grootste elektrische bussenvloot

Beeld: Chris Pennarts

Alle elektrische bussen in Eindhoven hebben ‘vanaf dag één’ in de dienstregeling gereden, vertelt Hermes-directeur Juul van Hout. De lokale pers maakte vooral melding van bussen die het plotseling lieten afweten. “Het ging om vijf stilgevallen voertuigen in de eerste anderhalve week, terwijl we in die periode 10.000 ritten hebben gemaakt. Dat verder alles vlekkeloos verliep, lees je niet. Goed nieuws is geen nieuws, zeiden ze van de krant.” Lees ook het artikel: Eindhovense e-bussen maken belofte waar.
 


Het hov-net van Eindhoven is sinds december gelelektrificeerd.

Hermes-directeur Juul van Hout in een nieuwe dieselbus van VDL.

De elektrische bussen worden opgeladen in de stalling van Hermes.

Praktijkleermeester Hans Wolbers: "Als ze achterin met elkaar praten kan ik dat hier volgen. Zo stil is de bus."

Batterijpakket op het dak van de bus.

De bus wordt in ongeveer 20 minuten opgeladen.

Twee bussen aan de laadpaal op het buitenterrein.

De groene naald geeft bij het remmen aan dat er energie wordt teruggewonnen (de groene zone 'e-charge').

Busstation Neckerspoel.

Om contact te kunnen maken met het laadpunt moet het gele streepje in de bus gelijk vallen met de witte streep op de grond.

Buschauffeur Jan-Willem Groels: "Ik sta met een smile op als ik weet dat ik elektrisch mag rijden."

Eindhoven Airport.

Elektrische bus op de 'kattenrug' bij het station van Eindhoven.

Stads- en streekbus in de huisstijl van de provincie.

Naar het vliegveld gaan de bussen in de spits 14 keer per uur.

De monteur wijst naar de elektrische motor.

Student Stan van Mutsenburg: "Dat de bus wat donkerder is van binnen, vind ik wel relaxed."