Blue Amigo nieuw op ov-markt
De nieuwe vervoerder van de Waterbus tussen Rotterdam en de Drechtsteden luistert naar de naam Blue Amigo. Het bedrijf gaat vijf lijnen varen met twee nieuwe haltes, in een hogere frequentie.
Nadat de aanbesteding van de concessie Personenvervoer over Water Rotterdam – Drechtsteden (PoW) in 2019 geen inschrijvers opleverde, besloot de provincie Zuid-Holland over te gaan op een tweede aanbestedingsronde waarin bepaalde eisen werden omgezet in wensen. Zo is een volledige zero emissievloot vanaf de start niet meer verplicht.
Nieuwe vervoerder
Hieruit kwam uiteindelijk de combinatie Swets ODV Maritiem BV / Aqualiner als winnaar uit de bus. Deze combinatie doopte de naam in maart 2021 om tot Blue Amigo. De huidige vervoerder Aquabus (een combinatie van Rederij Doeksen en Arriva) verloor die inschrijving. De looptijd van de nieuwe concessie bedraagt acht jaar, met een optionele verlenging van zeven jaar.
Reizigers met een lopend abonnement op de Waterbus kunnen dit per 1 januari blijven gebruiken bij de nieuwe vervoerder. Zelf gaat Blue Amigo maand- en jaarabonnementen aanbieden. Ook kunnen reizigers gebruik maken van de OV-chipkaart en betalen met e-tickets.
Kwaliteitsverbetering
Blue Amigo biedt een lijnennet van vijf lijnen aan, waarbij geen lijnen komen te vervallen en het bedrijf de vier huidige ferry’s van Aquabus overneemt. De vervoerder blijft dus ook lijn 23 Dordrecht Merwekade – Sliedrecht Middeldiep exploiteren, hoewel deze in de tweede aanbestedingsronde niet meer als harde eis was opgenomen.
Lijn 22 Dordrecht – Papendrecht gaat varen in een frequentie van vier keer per uur, waardoor Zwijndrecht ook bereikbaar blijft per water. Nieuw is dat Papendrecht, Dordrecht en Zwijndrecht aan elkaar worden gekoppeld, zodat een verendriehoek ontstaat. In de zomer vaart de ferry vanuit Zwijndrecht ook door naar Dordrecht Hooikade. ‘s Winters wordt deze halte overgeslagen.
Vanuit Rotterdam vaart het hele jaar door een ferry naar Kinderdijk, met een frequentie van vijf afvaarten in de winter en twaalf in de zomer. Daarnaast wordt in de nabije toekomt ook op Rivium in Capelle aan den IJssel gehalteerd, zodra deze halte is gerealiseerd. Ten slotte staat een halte op de Kop van Zuid gepland voor Hotel New York. Met voetbalclub Feyenoord heeft Blue Amigo een samenwerking gesloten voor het vervoer naar het huidige stadion en in de toekomst het nieuwe Feyenoord City.
Elektrificatie schepen
In de loop van 2022 wordt de huidige vloot vervangen door negen nieuwe waterbussen: drie volledig elektrische en zes hybride exemplaren, die worden gebouwd door Damen Shipyards. Deze hebben een betere fietstoegankelijkheid dan de huidige vloot en moderne faciliteiten aan boord, zoals oplaadapparatuur voor elektrische fietsen. De verbinding Dordrecht – Papendrecht wordt met de drie nieuwe zero-emissieschepen uitgevoerd.
Op de verbinding Rotterdam – Dordrecht en Rotterdam - Kinderdijk gaat Blue Amigo gebruikmaken van de nieuwe hybride schepen, die later kunnen worden omgebouwd naar volledig elektrisch.
Aanvankelijk had Blue Amigo aangekondigd al vanaf 1 januari met de volledig nieuwe vloot te gaan varen, maar vanwege de coronapandemie heeft dat vertraging opgelopen. Omdat tijdige levering wel in het Programma van Eisen (PvE) was opgenomen, heeft de provincie Zuid-Holland hiervoor een boete opgelegd. Hierdoor ontstaat namelijk een lagere milieuprestatie bij aanvang van de concessie.
Oude bekende
Blue Amigo is overigens niet helemaal nieuw op de Nederlandse ov-markt. Aqualiner is namelijk het bedrijf van Gerbrand Schutten en Swets Maritiem van zijn compagnon Maurice Swets.
Lees ook: 'Ov over water is mijn leven'
Schutten stapte in 2017 uit het Nederlandse waterbusproject Aquabus, om zich met zijn eigen bedrijf volledig op de Vlaamse markt te richten: het project dat hij daar startte heet DeWaterbus. Dit ging in goed overleg met de aandeelhouders van Aquabus: Koninklijke Doeksen en Arriva Nederland. Swets heeft zich met zijn familiebedrijf altijd in de maritieme sector begeven.
Meer artikelen met dit thema
Nederland Bussenland
31 okt 2023Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd, voor het verplaatsen van de strijdkrachten, de auto verder ontwikkeld tot…
Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus
20 okt 2023De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of…
VRA: BRT is meer dan een snelle bus
28 sep 2023Bus Rapid Transit (BRT) is een actueel gespreksonderwerp. Ook bij de Vervoerregio Amsterdam wordt het herkend…
Vanaf 2025 sneller en vaker per trein naar Brussel
15 aug 2023Het aantal intercity’s tussen Nederland en Brussel verdubbelt vanaf 2025, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie…
HTM bestelt 95 e-bussen bij Daimler
10 jul 2023De Haagse stadsvervoerder HTM gaat medio 2024 rijden met 95 nieuwe eCitaro-stadsbussen van Daimler. Het gaat om…
Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023Treinongeluk Voorschoten; 30 gewonden en 1 dode
4 apr 2023Op het traject Leiden – Den Haag is in de nacht van 3 op 4 april rond 3.30 uur een nachttrein van NS gebotst op…
NS komt met reisvergelijker
7 mrt 2023Ov, auto of toch de fiets? NS introduceert de Reisvergelijker, hiermee wordt de reiziger geholpen met de juiste…
Reactie toevoegen