EBS en Transdev bieden op ZaWa
Voor de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland, die eind 2023 ingaat, hebben zich twee vervoerders gemeld: Transdev-dochter Connexxion en EBS. Zij rijden nu al de huidige concessies Zaanstreek en Waterland.
Egbert de Vries, voorzitter van opdrachtgever Vervoerregio Amsterdam, is tevreden met de twee bieders: “Het is goed om te zien dat de huidige vervoerders in Zaanstreek en Waterland willen blijven rijden. Dat betekent dat dit voor hen bekende gebied aantrekkelijk is om goed en duurzaam openbaar vervoer aan te bieden.”
Voor de zomer moet bekend worden welk vervoerbedrijf de komende maximaal vijftien jaar het openbaar vervoer in concessiegebied Zaanstreek-Waterland verzorgt. Voor die lange looptijd werd gekozen om de afschrijving van de e-bussen over een langere periode uit te smeren, vertelde De Vries eerder, “waardoor de jaarlijkse kosten voor de vervoerders lager worden. We willen inschrijvende vervoerders zoveel mogelijk ontzorgen.”
Eén grote concessie
De concessie Zaanstreek-Waterland behelst de gemeenten Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend (inclusief Beemster), Waterland, Wormerland en Zaanstad.
De nieuwe concessie is ambitieus en flexibel. Zo wordt vanaf de start 100 procent emissievrij busvervoer verwacht, moet de vervoerder snel inspelen op veranderende omstandigheden en inzetten op technologische vernieuwing voor reizigers, zoals betalen met andere middelen dan de OV-chipkaart en het plannen van deur-tot-deur reizen.
Lees ook: VRA: transitie door in Zaanstreek-Waterland
Voorgeschiedenis
De oorspronkelijke ov-concessies voor het busvervoer in Zaanstreek en Waterland liepen op 12 december 2021 af. In 2018 besloot de Vervoerregio Amsterdam deze concessies bij afloop samen te voegen tot één nieuwe concessie: Zaanstreek-Waterland..
Vanwege de coronapandemie werd in mei 2021 echter besloten de lopende concessies open te breken en met noodconcessies te verlengen tot 9 december 2023. Vanaf 10 december 2023 gaat Zaanstreek-Waterland vervolgens van start.
Meer artikelen met dit thema
Thales implementeert ERTMS Centraal Veiligheidssysteem voor ProRail
17 mei om 15:39 uurProRail heeft Thales de opdracht gegund om haar European Rail Traffic Management System (ERTMS) Central Safety…
Stationschefs kunnen zelfsturend alternatief zijn bij computerstoringen
16 mei om 16:22 uurBij massale treinuitval als gevolg van computerstoringen tijdelijk overstappen op spoorboekloos rijden tussen…
Siemens en Deutsche Bahn ontwikkelen waterstoftrein met opslagtank-aanhanger
5 mei om 15:13 uur‘H2goesRail’. Zo heet het Duitse project voor de ontwikkeling van waterstofsystemen voor het spoor. Het eerste…
Op reis door ov-walhalla Zwitserland
19 apr om 11:26 uurZwitserland is hét voorbeeld van een land met een goed ov-netwerk. Alle betrokken partijen stemmen hun vervoer…
Overijssel wil 5-jarige concessie Twente
21 feb om 16:06 uurDe provincie Overijssel heeft het ontwerp-‘Programma van Eisen’ voor de nieuwe concessie Twente bekendgemaakt,…
Zwitserland biedt meer vervoerders ruimte op hoofdrailnet
28 jan om 10:13 uurSinds eind 2020 zijn in Zwitserland meerdere vervoerders welkom op het hoofdrailnet. De inkomsten die zij…
Zo kan de concessiecultuur beter werken
21 jan om 13:24 uurIn de ruim twintig jaar in- en aanbesteden zijn vervoerders en overheden steeds meer gaan samenwerken. Dat gaat…
Met wendbaarheid concessies weer in evenwicht brengen
14 jan om 09:59 uurCorona was de aanleiding, maar de wens bestond al langer: maak concessies ‘wendbaarder’ zodat gedurende de…
voor de veiligheid van de bus-passagiers is het rijden met waterstof-aandrijving,een zeer goed keuze tov. de E-Bussen,het waarom! ziet via youtube.nl (tik in) RATP:Parijs haalt 149 elektrische bussen van de weg nadat er 2 spontaan in brand vliegen,En dat komt ook regelmatig voor bij de E-Auto's,omdat de SEPERATOR in de lithium-batterijen knappen,en er kortsluiting ontstaat,en binnen seconden de ontploffing en de zeer hoge temperaturen,en dan de zeer giftige dampen ontstaan.(tik in) vier E-Busse explodieren an Stromsäule;Via: opwegmetwaterstof.nl datum: 20-4 2020 in een Chines miljoenenstad worden 7000 Elektrische vervoersbussen omgebouwd door waterstof-aandrijving.Omdat ze niet voldoen aan de zeer lage buiten-temperaturen,en ook bij volle geladen bussen,de rijafstand wordt verkort.Ik zou mij me niet prettig voelen,om in een Elektrische Bus plaats te nemen.Waterst-aandrijving is heden en in de toekomst de juiste bus-vervoers-middelen.afz: een zeer voormalig goed opgeleide Technicus,met pensioen.Daarnaast maak ik gehakt van de Elektrische Auto's,omdat de otto 4 slag motor kleppenmoter met waterstof-injectie,de E-auto's zal verslaan. Ziet via: youtube.nl (tik in) Toyota Hydrogen Car;geeft de juiste exakte technologische ontwikkeling weer.Maar ook de waterstof-vervoers-bussenaandrijving maakt daar deel van uit.En dat is het verschil tussen Kabelkijkers Nederland tov de Schotel-bezitters in de ontvangst van de juiste waarheden en bevindingen.Wat een zeer laag niveau inzake de kennis-overdracht in Nederland.Het is om te huilen.
Ingediend door hans peperkamp op za, 30/04/2022 - 18:51
Reactie toevoegen